Sezon jesienno-zimowy - kontrola odzieży wierzchniej #CyklOdzieżowy
Transakcje nieautoryzowane w pytaniach i odpowiedziach
Co zrobić, gdy z rachunku skradziono pieniądze? Jak nie wpaść w pułapki oszustów? Jakie są obowiązki dostawców płatności, np. banków w przypadku kradzieży środków? Prezes UOKiK wspólnie z Rzecznikiem Finansowym przygotowali odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w sprawie transakcji nieautoryzowanych. Wejdź na stronę finanse.uokik.gov.pl i sprawdź, jak nie dać się zmanipulować oszustom i jakie masz prawa, gdy wbrew twojej woli dojdzie do transakcji oszukańczej.
Zgłoś pracę magisterską - masz czas do 30 listopada!
Na zgłoszenie pracy w konkursie Prezesa UOKiK masz już tylko 2 tygodnie! Na laureatów czeka 30 tys. zł i płatne praktyki w UOKiK. Zachęcamy do zgłoszenia swojej pracy!
Stanowisko Prezesa UOKiK w sprawie transakcji nieautoryzowanych
Dostawca usług płatniczych (np. bank) ma obowiązek niezwłocznie zwrócić płatnikowi (np. konsumentowi) kwotę transakcji, jeżeli została dokonana bez jego zgody. Są dwa wyjątki: uzasadnione podejrzenie próby oszustwa ze strony płatnika oraz zgłoszenie po upływie 13 miesięcy od transakcji. Na stronie finanse.uokik.gov.pl opublikowaliśmy stanowisko Prezesa UOKiK wyjaśniające przepisy prawne dotyczące transakcji nieautoryzowanych.
Kontrola składów węgla w całej Polsce
Inspekcja Handlowa, na zlecenie Prezesa UOKiK, intensyfikuje kontrole sprzedawców węgla w całej Polsce. Sprawdzonych zostanie kilka tysięcy składów węgla. Celem jest m.in. zwiększenie intensywności monitoringu cen pod kątem zmów przedsiębiorców oraz kontrola legalności ich działania.
# 11 Webinar dla konsumentów | 16.11
Jakich mechanizmów psychologicznych używają sklepy podczas „wielkich” obniżek? Jak bronić się przed ich sztuczkami? Black Friday - okazja czy pułapka?
Przewaga kontraktowa - postępowanie Prezesa UOKiK wobec Mlekpolu
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol. Przedsiębiorca może nieuczciwie wykorzystywać swoją przewagę kontraktową wobec dostawców. Grozi za to kara do 3 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.
Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK
Prezes UOKiK przeprowadził badanie rynku, w którym sprawdził opłaty pobierane przez sieci handlowe za usługi świadczone, np. logistyczne lub informatyczne, na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. Efektem analizy jest raport, który wskazuje działania sklepów mogące stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Toczą się również postępowania w sprawie praktyk sieci, które mogły wykorzystywać swoją przewagę kontraktową wobec mniejszych podmiotów.
Sprawdzamy garnitury, marynarki, spodnie i koszule #CyklOdzieżowy
Ile wełny w wełnianej marynarce? Kontynuujemy #CyklOdzieżowy i publikujemy wyniki kontroli męskiej odzieży. Pobierz raport. Inspektorzy w 2021 roku ocenili oznakowanie oraz jakość 780 partii męskich ubrań wizytowych. Procent nieprawidłowości jest niestety porównywalny do tego w ubiegłych latach – wynosi 26 proc. W laboratorium przetestowaliśmy 100 partii. Rzeczywisty skład produktów różnił się od tego podanego na etykiecie w 37 przypadkach. Zobacz wykaz zakwestionowanych produktów.
Przerwane transmisje - działania Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie serwisu streamingowego Viaplay i wystąpił o wyjaśnienia do Cyfrowego Polsatu i Canal+ Polska. Usterki techniczne uniemożliwiające dostęp do usług i oglądanie na żywo transmitowanych treści to coraz powszechniejszy problem platform streamingowych. Jeśli transmisja na żywo została przerwana, konsumenci mogą złożyć reklamacje.
UOKiK zaprasza na zrównoważone zakupy
Obchodzony dziś Światowy Dzień Oszczędzania to doskonała okazja, by położyć nacisk na odpowiedzialne wybory konsumenckie, które mogą odegrać kluczową rolę w kształtowaniu ładu gospodarczego. Zrównoważona konsumpcja będzie także wiodącym tematem polskiej prezydencji Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) w latach 2023 – 2024.