Kreator CV z subskrypcją w tle – zarzuty Prezesa UOKiK

24 maja 2024

 

  • Skorzystałeś z kreatora CV, pobrałeś dokument, a z konta co miesiąc schodzą opłaty?
  • Jednorazowy zakup okazał się automatycznie odnawianą subskrypcją?
  • Prezes UOKiK postawił zarzuty spółce BOLD LLC, operatorowi serwisu interviewme.pl.
  • Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

 

Szukasz pracy, musisz przygotować CV, list motywacyjny – decydujesz się na internetowy kreator. Wchodzisz na stronę interviewme.pl i zaczynasz projektować swoje dokumenty. Gotowe pliki zapisujesz i dopiero w momencie gdy chcesz je pobrać lub wydrukować, okazuje się, że nie zrobisz tego bezpłatnie, więc płacisz. Czy wiesz, że z twojego konta co miesiąc będą pobierane opłaty? Prezes UOKiK postawił spółce BOLD LLC, operatorowi serwisu interviewme.pl, zarzuty nieprzekazywania istotnych informacji we właściwym czasie w sposób jasny i jednoznaczny.

 

Z analizy Urzędu wynika, że osoby korzystające z interviewme.pl nie wiedzą, że darmowe opcje portalu są ograniczone. Gdy dokumenty są gotowe, okazuje się, że za ich wykorzystanie – pobranie i możliwość wydruku trzeba zapłacić. Opcje są dwie: 14 dni za prawie 6 zł zł bądź kwartał za 79,90 zł. Mniej widocznym, drobniejszym i jaśniejszym drukiem na szarym tle, jest napisane, że subskrypcja zostanie automatycznie odnowiona. Koszt w przypadku krótszego dostępu wynosi wówczas 59,90 zł co 28 dni, bądź 79,90 zł kwartalnie.

 

Jak wynika ze skarg, sposób prezentacji tych informacji nie jest dla konsumentów jasny. Wiele osób było zaskoczonych, że musi zapłacić prawie 6 zł za 14-dniowy dostęp, a następnie z ich konta regularnie są pobierane pieniądze, w dodatku w dużo wyższej kwocie. Zastosowany rozmiar i kolor czcionki podczas informowania o subskrypcyjnej opłacie nie przyciąga uwagi odbiorcy. Sama usługa stworzenia CV również nie nasuwa skojarzeń, że opłata będzie cykliczna. W sygnałach od konsumentów czytamy, że firma „podstępnie pobiera comiesięczne opłaty bez wcześniejszego czytelnego podania informacji o tym, że automatycznie zostanie włączona subskrypcja”. Inna konsumentka pisze: „Dokonałam zakupu jednorazowego. Bo taką opcję chciałam i taką mieliście na stronie. I na pewno nie godziłam się na automatyczne przedłużanie subskrypcji”.

 

"Konsument, który poświęcił czas na przygotowanie dokumentu, nie chcąc tracić wykonanej pracy, może ostatecznie zdecydować się na poniesienie niezbędnych kosztów. Zwłaszcza jeśli myśli, że opłata jest jednorazowa. Spółka BOLD LCC mogła celowo tak skonstruować serwis interviewme.pl, żeby utrudnić dostęp do niektórych informacji. Tymczasem kwestie ceny oraz zasad płatności, powinny być wyraźnie komunikowane od początku informowania o usłudze, żeby konsument mógł podjąć świadomą decyzję, czy chce z niej skorzystać" – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

 

 
Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

 

Jeżeli zarzuty się potwierdzą spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

 

Informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Znajdziesz nas również na Instagramie: @uokikgovpl

 

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Inspekcja Handlowa – w twoim województwie

 

Pliki do pobrania:

 

Logo Produkt Polski
Logo polub polubowne
Europejskie Centrum Konsumenckie
Prawa Konsumenta