Prawa konsumenta - poznaj, korzystaj i podaj dalej!
Raport Komisji Europejskiej - Polska w gronie liderów wśród państw dbających o bezpieczeństwo produktów
W 2022 r. UOKiK przekazał 173 zgłoszenia dotyczące ponad 1,6 mln sztuk niebezpiecznych produktów do systemu Safety Gate/RAPEX. Ta liczba plasuje nas na 3. miejscu wśród krajów uczestniczących w systemie (za Niemcami i Francją). Polska jest również na 2. miejscu jeśli chodzi o wycofania bądź odzyskania od konsumentów niebezpiecznych produktów (za Portugalią). Najwięcej zgłoszeń dotyczyło zabawek, sprzętu elektrycznego i oświetleniowego oraz maszyn.
Deutsche Bank Polska - 5,7 mln zł kary i obowiązek zwrotu opłat za zaświadczenia o kredytach i pożyczkach
Ponad 5,7 mln zł kary nałożył Prezes UOKiK Tomasz Chróstny na Deutsche Bank Polska za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Przedsiębiorcy nie mogą jednostronnie zmieniać niedozwolonych postanowień. Konsumentom przysługuje zwrot poniesionych opłat pobranych przez bank w oparciu o zmieniony cennik.
Już niedługo 15 marca - Światowy Dzień Konsumenta
Z tej okazji przypomnimy o podstawowych prawach każdego z nas oraz podpowiemy, gdzie szukać wiedzy i pomocy. Prawa konsumenta – poznaj, korzystaj i podaj dalej!
Prezentowanie cen w serwisach internetowych z biletami - działania Prezesa UOKiK
Uwaga na komunikaty: cena za bilet na koncert „od 100 zł”. Na końcowym etapie zamówienia może się okazać, że nawet za najtańszy zapłacisz więcej, bo serwis doliczy obowiązkową opłatę. Prezes UOKiK postawił spółce eBilet zarzut wprowadzania konsumentów w błąd co do rzeczywistej ceny oferowanych biletów. Spółki Eventim i Ticketmaster otrzymały wezwanie do zmiany praktyk.
Działalność UOKiK w 2022 roku
Ponad 950 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, prawie 430 mln zł nałożonych kar. Blisko 20 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo zabawek, ubrań oraz produktów codziennego użytku. Przedstawiamy podsumowanie działań UOKiK w 2022 r.
Kary i zarzuty dla firm zajmujących się przewozem osób
Prezes UOKiK nałożył kary za zmowę przetargową na dwie firmy z Krakowa. Trwa postępowanie przeciwko trzem przedsiębiorcom z województwa lubelskiego, którzy również mogli w niedozwolony sposób wpłynąć na przebieg przetargu. Za udział w nielegalnym porozumieniu ustalającym sposób udziału w przetargu grozi kara do 10 proc. obrotu.
Kara dla handlarza opiniami - kolejne działania UOKiK
Prezes UOKiK nałożył na Agencję City Damian Trzciński z Poznania karę w wysokości 40 tys. zł za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. Umieszczane przez przedsiębiorcę opinie wprowadzały konsumentów w błąd co do reputacji firm oraz oferowanych przez nie produktów i usług. To nie koniec działań, są zarzuty za podobne praktyki wobec firmy J&J Jakub Brożyna z Rzeszowa. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.
#14 Webinar dla konsumentów | 01.03
Wszystko o dropshippingu podczas webinaru, który odbędzie się w środę - 1 marca o godz. 13:00.
Dark patterns - uwaga: manipulacja!
Automatycznie dodane do koszyka ubezpieczenie produktu? Zgoda na przekazanie danych w miejscu przycisku „dalej”? Dark patterns to praktyki wykorzystujące wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje. Kontrola Komisji Europejskiej i sieci Consumer Protection Cooperation, w tym UOKiK, wykazała, że prawie 40 proc. z 399 e-sklepów różnych branż stosowało co najmniej jedną z trzech sprawdzanych dark patterns: fałszywy liczniki czasu, zwodniczy interfejs, ukrywanie informacji.
Ekspresy do kawy - postępowanie wyjaśniające
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen ekspresów do kawy marki Jura. Obecnie trwa analiza dowodów zebranych w tej sprawie w trakcie przeszukania.