Czy istnieje zmowa przetargowa przy dostawach karetek? Postępowanie wyjaśniające i przeszukania
Umowy na fotowoltaikę pełne pułapek - prawie 12,5 mln zł kary dla spółki BO Energy
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył blisko 12,5 mln zł kary na spółkę BO Energy (wcześniej FG Energy). W umowach opracowanych przez spółkę było aż 12 niedozwolonych klauzul naruszających prawa konsumentów. BO Energy stosowała też szereg nieuczciwych praktyk, za które Prezes UOKiK w grudniu 2022 r. nałożył na nią karę ponad 28 mln zł.
Gąski, gąski do domu. Modne pamiątki, ale czy bezpieczne?
Pluszaki, gniotki, piłki… Kupujesz pamiątki z wakacji? Weź pod uwagę nie tylko modę. Jeśli to zabawki, muszą być bezpieczne! Dostosowane do wieku i rozwoju dziecka. Porady, jak wybrać bezpieczną zabawkę, znajdziesz na stronie UOKiK – w raportach z kontroli Inspekcji Handlowej i rejestrze produktów niebezpiecznych. Zajrzyj też do poradnika #Bezpieczeństwo na naszym profilu na Instagramie. Urlopujesz? Zobacz nasz poradnik #NaUrlopie na Twitterze i Instagramie.
Zatory płatnicze - decyzje i wystąpienia
Od początku 2023 roku Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał 30 decyzji w sprawach zatorów płatniczych. Na 16 przedsiębiorców nałożył kary finansowe w łącznej wysokości ponad 20 milionów złotych. Ponadto, korzystając ze znowelizowanych przepisów wystosował 62 wystąpienia miękkie do przedsiębiorców.
Kary Prezesa UOKiK za "nękanie" telefonami
Jestem prześladowany notorycznymi telefonami; Codziennie jestem nękana - tak opisali skarżący się konsumenci intensywne, niechciane telefony dotyczące fotowoltaiki. Prezes UOKiK potwierdził, że Asmanta Call Center wykonywała połączenia telefoniczne nie mając uprzedniej zgody na kontakt. Jednocześnie wprowadzała konsumentów w błąd, znacznie zawyżając kwoty możliwych do pozyskania dotacji. Prezes Urzędu ukarał spółkę oraz osoby zarządzające karami w łącznej wysokości blisko 1,5 mln zł.
Cena obniżona czy podwyższona? - pierwsze zarzuty Prezesa UOKiK po zmianach przepisów
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stawia pierwsze zarzuty 4 przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji. Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo – za naruszenie praw konsumentów grozi im kara nawet do 10 proc. obrotu. Od 1 stycznia br. sprzedawcy informujący o obniżce muszą podawać najniższą cenę z 30 dni przed jej wprowadzeniem.
Bocian Pożyczki z karą ponad 15 mln złotych - decyzja Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK nałożył ponad 15 mln zł kary na firmę Everest Finanse SA, znaną jako Bocian Pożyczki. Spółka obchodziła limity pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego, oferując do udzielanych przez siebie pożyczek także umowy leasingu konsumenckiego zwrotnego sprzętu ADG i RTV, w zawieraniu których pośredniczyła. Konsumenci nie byli prawidłowo informowani jakie finansowanie otrzymują i jakie wiążą się z nim koszty.
Karma dla zwierząt - Prezes UOKiK wszczyna postępowanie
Sprzedaż karmy dla psów i kotów marki Empire w internecie mogła być prowadzona niezgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony konkurencji. Oznaczałoby to, że konsumenci nie mogli kupować tych produktów online taniej niż po sztucznie ustalonych cenach. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty spółce Empire Brands oraz dwóm osobom zarządzającym tą firmą.
UOKiK na czele Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów
Od 1 lipca UOKiK przez rok przewodniczyć będzie pracom Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) Wzmocnienie odpowiedzialnych wyborów konsumenckich – to hasło przewodnie i cel polskiej prezydencji. Przyjrzymy się takim zagadnieniom jak dark patterns, scam, sztuczna inteligencja, finanse przyszłości oraz influencer i content marketing.
Decyzja i działania UOKiK poprawią sytuację dostawców mleka
Prezes UOKiK zobowiązał Spółdzielnię Mleczarską Mlekpol do zaprzestania nieuczciwych praktyk wobec dostawców mleka. Zmiana cennika bez zgody dostawcy czy też obniżanie ceny za mleko w okresie wypowiedzenia umowy, to przykłady nieuczciwych praktyk stosowanych przez Mlekpol. Urząd sprawdza warunki współpracy spółdzielni mleczarskich z dostawcami mleka w ramach kilku postępowań.
Nareszcie wakacje! Akcja #NaUrlopie z dzieckiem trwa pod
Planujesz wyjazd z biurem podróży lub do hotelu? Odrób jeszcze pracę domową… Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze oferty, gdy zabierasz dziecko. Zniżki, udogodnienia i ewentualne dopłaty, bezpieczeństwo obiektu i atrakcji – to tylko część kwestii, które warto sprawdzić w regulaminie lub o nie dopytać.