Najlepsze prezenty dla babci i dziadka? Podaruj wiedzę i czas!
- Już niebawem Dzień Babci i Dzień Dziadka. Masz już prezenty, a może jeszcze szukasz? Najlepszymi będą Twoje wiedza i czas!
- Seniorzy narażeni są na pułapki zakupowe nie tylko w realu, ale także w internecie.
- Cyberoszuści czyhają na seniorów aktywnych w sieci, dlatego obejrzyj wspólnie z bliskimi webinar „Na co uważać, żeby nie stracić danych i pieniędzy”.
- Przypominamy również o najważniejszych prawach konsumenta – istotnych w przypadku zawarcia umowy podczas pokazu handlowego.
Wypowiedź Małgorzaty Cieloch z UOKiK
Zaproszenia na bezpłatne badania lub spotkania w sanatoriach, które okazują się pokazami handlowymi – to zmora seniorów.
Nieuczciwi przedsiębiorcy wiedzą, jak manipulować, wmówić „rezygnację” z praw i naciągnąć na ratalny zakup.
Jak uchronić się przed pułapką?
- Nie podpisywać dokumentów pod presją.
- Na ewentualne badanie pójść z kimś bliskim.
Ile czasu ma konsument na odstąpienie od umowy?
- 30 dni na odstąpienie od umowy zawartej na nieumówionej wizycie w domu lub na wycieczce
- 14 dni na odstąpienie od innych umów, np. zawartych na pokazie, podczas umówionej wizyty w domu, przez telefon
Pamiętaj!
- Przedsiębiorca nie ma prawa przyjąć płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie, wycieczce lub nieumówionej wizycie.
- Obowiązuje zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Podpisana w tej sytuacji umowa, np. pożyczki, jest nieważna!
- I najważniejsze – nikt nie może odebrać konsumentowi jego praw – nawet poprzez podpisane przez konsumenta oświadczenie!
Uważaj!
Przedsiębiorcy szukają sposobów na obejście prawa i proponują odwiezienie seniora do domu i podpisanie tam umowy!
Sięgnij po więcej z bliskimi:
Posłuchajcie podcastu „Najdroższe garnki świata, czyli senior na pokazie”
Obejrzyjcie webinar „Asertywność na pokaz?”
Weźcie udział w webinarze „Bezpieczny senior – jak nie dać się oszukać w Internecie” już w najbliższy poniedziałek 22 stycznia o godz. 17:00 - wcześniejsza rejestracja i informacje na stronie KNF.
Przeczytajcie i wracajcie: prawakonsumenta.uokik.gov.pl
A już wkrótce na uokik.gov.pl do pobrania ulotki „Badanie na pokaz? Uważaj!”
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
22 55 60 246
biuroprasowe@uokik.gov.pl
X: @UOKiKgovPL
Instagram: @uokikgovpl
Pomoc dla konsumentów:
Infolinia konsumencka: 801 440 220 lub 222 66 76 76
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Inspekcja Handlowa
Europejskie Centrum Konsumenckie: 22 55 60 600 – sprawy transgraniczne dotyczące państw UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii
Pliki do pobrania: