Rejestr podmiotów uprawnionych ADR
Rejestr podmiotów uprawnionych to inaczej wykaz instytucji zajmujących się pozasądowym rozwiązywaniem sporów konsumenckich w Polsce.
Podmioty uprawnione muszą działać według określonych zasad i spełniać określone wymagania. Są monitorowane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
W rejestrze zawarte są dane instytucji - zarówno podmiotów publicznych, jak i niepublicznych - uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
Więcej informacji na temat rejestru oraz zasad jego funkcjonowania znajdziesz w pytaniach i odpowiedziach - tworzenie podmiotów uprawnionych na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Sam rejestr dostępny jest pod adresem https://polubowne.uokik.gov.pl/rejestr,5,pl.html.
Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia postępowania w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów (poz. 6.9 w rejestrze prowadzonym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Rejestr ten może również posłużyć do znalezienia innego, należącego do systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, podmiotu uprawnionego, który będzie właściwy w Państwa sprawie.
Wymieniony wyżej system pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich obejmuje:
-
niepubliczne sektorowe podmioty utworzone przez przedsiębiorców z danej branży (funkcjonujące obecnie lub nowo powstałe). Przykładem jest Arbiter Bankowy, podmiot utworzony przez Związek Banków Polskich
-
publiczne sektorowe podmioty utworzone przy lub w strukturze organów publicznych. Przykładami są:
-
koordynator do spraw negocjacji działający przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki, zajmujący się rozwiązywaniem sporów z branży energetycznej pomiędzy konsumentami lub prosumentami będącymi konsumentami, a przedsiębiorstwami energetycznymi. Postępowanie rozpoczyna się na wniosek konsumenta lub prosumenta będącego konsumentem.
-
Rzecznik Praw Pasażera Kolei działający przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego, zajmujący się rozwiązywaniem sporów z branży transportu kolejowego pomiędzy pasażerem a sprzedawcą biletów, operatorem turystycznym, przewoźnikiem kolejowym, zarządcą infrastruktury kolejowej, właścicielem dworca bądź zarządzającym dworcem. Postępowanie rozpoczyna się na wniosek pasażera (pasażerem może być także pracownik w delegacji służbowej).
-
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, rozpatruje spory pomiędzy:
-
konsumentami a dostawcami publicznych usług telekomunikacyjnych. Postępowanie rozpoczyna się na wniosek konsumenta albo z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta.
-
nadawcami albo adresatami a operatorami pocztowymi. Postępowanie rozpoczyna się na wniosek adresata albo nadawcy albo z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta.
-
-
Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego, rozpatruje spory pomiędzy usługodawcami rynku finansowego a ich odbiorcami, w tym konsumentami. W ramach sądu polubownego działa centrum arbitrażu i centrum mediacji. Sąd polubowny przy KNF prowadzi pozasądowe postępowania w formie mediacji lub arbitrażu na zasadach określonych w kodeksie postępowania cywilnego, ale może również prowadzić postępowanie na zasadach określonych w ustawie o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich i regulaminie sądu.
-
Rzecznik Finansowy rozpatruje spory pomiędzy klientami a podmiotami rynku finansowego. Postępowanie rozpoczyna się na wniosek klienta, a udział w nim strony przeciwnej jest obowiązkowy. Klient ponosi koszt w wysokości 50 zł z tytułu udziału w postępowaniu.
-
Wstawił: | Marcin Ożóg | 2024-07-26 10:35:35 |
Zatwierdził: | Marcin Ożóg | |
Sporządził: | Marcin Ożóg |
2021-01-21 22:00:43 | Utworzenie dokumentu | |
2021-01-21 22:00:20 | Edycja dokumentu | |
2021-01-21 21:58:09 | Edycja dokumentu |