
Zmiany opłat w Biurze Maklerskim mBanku - postępowanie wyjaśniające

Prawo do informacji - jak przedsiębiorcy sobie z nim radzą?
Jedno z podstawowych praw konsumenta to prawo do informacji, czyli co i za ile kupuje. Kontrole w 2021 r. wykazały, że nie wszyscy przedsiębiorcy prawidłowo eksponują ceny towarów i usług - u ponad połowy skontrolowanych stwierdziliśmy nieprawidłowości. Prawie pół miliona partii produktów pod lupą UOKiK. Ponad 15 proc. z nich było źle oznaczone ceną – brakowało informacji o cenie jednostkowej lub jej w ogóle nie było.
Postępowanie Prezesa UOKiK przeciwko Agri Plus
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko spółce Agri Plus – organizatorowi tuczu kontraktowego trzody chlewnej. Spółka pomniejsza wynagrodzenie należne rolnikom o kwotę pomocy publicznej udzielanej im za obniżone dochody osiągane w strefach ASF. Takie działanie może być nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej.

UOKiK nagrodził najlepsze prace magisterskie i doktorskie
Dziś wręczyliśmy nagrody i wyróżnienia 12 laureatom konkursu Prezesa UOKiK na najlepsze prace magisterskie i doktorskie. Pula nagród wyniosła 36 tys. zł. Serdecznie gratulujemy! Kapituły konkursu oceniły łącznie 48 opracowań. Już teraz zapraszamy do kolejnych edycji konkursu – szczegóły wkrótce.

Zatory płatnicze - pięć decyzji, trzy kary
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary za zatory płatnicze w łącznej wysokości 656 tys. zł. Ukarane spółki to: Reckitt Benckiser Production (Poland), Beiersdorf Manufacturing Poznań oraz Firma Oponiarska Dębica. Prezes Urzędu wydał również dwie decyzje, w których odstąpił od wymierzenia kary.
Czy wiesz za co i komu płacisz? Nie trać głowy na urlopie
Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? Zanim zamówisz usługę, zapoznaj się z jej warunkami. Sprawdź, czy przypadkiem nie jest to subskrypcja. Przeczytaj regulamin wynajmu sprzętu. Upewnij się także, z jakim przedsiębiorcą zawierasz kontrakt, polskim czy zagranicznym, od kiedy działa na rynku, jakie ma opinie na forach internetowych.

Fałszywe opinie w sieci - działania Prezesa UOKiK
„Moja ocena 5/5”, „Firma godna polecenia”, „Polecam z całego serca” – brzmi znajomo? Pewnie tak, jeśli kupując w sieci czytasz opinie. Niestety nie zawsze są one prawdziwe. Prezes UOKiK stawia zarzuty związane z handlem fałszywymi opiniami dwóm spółkom - Opinie.pro z Lubartowa oraz SN Marketing z Krakowa. Za tworzenie, pozyskiwanie i zamieszczanie fałszywych opinii w sieci grozi kara finansowa do 10 proc. obrotu. To kolejne działanie Prezesa UOKiK na rynku reklamy internetowej w tym roku.

XVI Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej: laureaci
Za nami finał XVI Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej. Najlepsza okazała się Magda Zawieja z Zespołu Szkół Technicznych w Pleszewie, reprezentująca powiat pleszewski. Gratulujemy zwycięzcom i wszystkim uczestnikom.

Usługa dodatkowa bez zgody konsumentów - kolejne postępowanie Prezesa UOKiK względem telekomu
Przedsiębiorca, który oferuje do umowy dodatkowo płatne usługi, musi uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na ich uruchomienie. Prezes UOKiK postawił spółce Vectra zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za automatyczne aktywowanie płatnej usługi dodatkowej „Bezpieczny Internet”. To już kolejny operator, który znalazł się pod lupą Prezesa UOKiK z powodu usług dodatkowych – Netia, P4 i Orange muszą wypłacić konsumentom rekompensaty.

Koncentracja PKN Orlen - Polska Press. Sąd oddalił odwołanie Rzecznika Praw Obywatelskich
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie zgody Prezesa UOKiK na połączenie Orlen-Polska Press. Wyrok potwierdza, że Prezes UOKiK może oceniać koncentracje jedynie pod kątem ochrony konkurencji.

10 mln zł kary dla UNIQA - decyzja Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował mechanizm naliczania opłat dystrybucyjnych i alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk stosowany przez spółkę AXA Życie TU S.A.(obecnie UNIQA). Opłaty te były tak skonstruowane, że zniechęcały konsumentów do rozwiązania umowy w pierwszych latach jej trwania. Za stosowanie klauzul niedozwolonych Prezes Urzędu nałożył na spółkę ponad 10 mln zł kary.