Black Friday coraz bliżej. Czyli na co powinni uważać konsumenci?

21 listopada 2024

 

  • Black Friday coraz bliżej. Czyli na co powinni uważać konsumenci?

 

Placówki handlu detalicznego oraz lokale gastronomiczne na Podkarpaciu - to m.in. te podmioty były kontrolowane przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Rzeszowie. Od początku roku inspektorzy wykryli nieprawidłowości w 183 placówkach na 224 skontrolowanych (81%). W 128 przypadkach wydano decyzje o nałożeniu kar pieniężnych na łączną kwotę ponad 200 tysięcy złotych.

 

Realizując ustawowy obowiązek ochrony interesów konsumentów Inspekcja Handlowa w Rzeszowie do 31 października 2024 r., na terenie całego województwa podkarpackiego przeprowadziła kontrole, których celem było sprawdzenie przestrzegania przepisów ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług oraz rozporządzenia w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług. Kontrolą objęto 22 931 produktów żywnościowych i nieżywnościowych. Zastrzeżenia wniesiono ogółem do 6 601 towarów (29 %).

 

Inspektorzy sprawdzali prawidłowość przekazywania przez przedsiębiorców informacji o cenach w tym: uwidacznianie cen i cen jednostkowych produktów w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości i umożliwiający ich porównanie, a także czy informacje o cenach są umieszczone w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla klienta. Inspekcja Handlowa sprawdzała, czy przedsiębiorca ogłaszający promocję towaru, obok informacji o obniżonej cenie dodaje też informację o najniższej cenie tego towaru, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji.

 

Na co powinni zwracać uwagę klienci podczas zakupów? Najczęstsze uchybienia w kontrolowanych placówkach polegały na nieuwidocznieniu cen jednostkowych produktów, niekiedy nawet na całkowitym braku informacji o cenie. Zdarzały się przypadki błędnie wyliczonych cen jednostkowych produktów lub nieprawidłowych oznaczeń cenowych. Część kar pieniężnych została nałożona ze względu na brak informacji o najniższej cenie z ostatnich 30 dni przed ogłoszeniem promocji, natomiast w placówkach gastronomicznych – za brak informacji o gramaturze produktu. Inspekcja Handlowa sprawdzała też zgodności cen uwidocznionych w miejscu sprzedaży detalicznej z cenami zakodowanymi w kasach fiskalnych. Zdarzały się przypadki uwidocznienia przy produktach cen wyższych niż zakodowane czy sprzedaż towarów według wagi brutto, a tym samym zawyżanie należności. W placówkach gastronomicznych stwierdzono niezgodność pomiędzy deklarowaną a faktycznie wydaną konsumentowi gramaturą dania, a także przypadki podmiany asortymentu tj. podawania klientowi (bez jego wiedzy) produktu innego niż w menu.

 

 

„Przeprowadzone kontrole pokazują, że nie brakuje sytuacji, w których konsumenci w momencie dokonywania wyboru produktu pozbawieni są informacji o cenie lub cenie jednostkowej, a także są wprowadzani w błąd poprzez uwidacznianie przy towarach niewłaściwych cen lub cen jednostkowych odnoszących się do innych towarów. Tym samym konsumenci pozbawieni są prawa do rzetelnej informacji, co utrudnia im podjęcie świadomej decyzji dotyczącej zakupu” – mówi Jakub Czarnota, Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej.

 

 

Liczba wykrytych nieprawidłowości uzasadnia potrzebę prowadzenia działań kontrolnych i prewencyjnych w przyszłym roku. Warto zaznaczyć, że wszyscy kontrolowani przedsiębiorcy w wyniku kontroli podjęli dobrowolne działania naprawcze i usunęli stwierdzone nieprawidłowości.

 

Inspekcja Handlowa chroni interesy i prawa konsumentów nie tylko poprzez działania kontrolne, ale również podejmując postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, organizując i prowadząc stałe sądy polubowne, a także prowadząc poradnictwo konsumenckie.

 

 

materiał prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Rzeszowie

Logo Produkt Polski
Logo polub polubowne
Europejskie Centrum Konsumenckie
Prawa Konsumenta