Raport UOKiK - Rynek odpadów medycznych
Wełna jedynie na etykiecie – decyzje Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzje wobec dwóch przedsiębiorców wprowadzających na rynek odzież: Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard). Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK. Na przedsiębiorców zostały nałożone kary finansowe: Polskie Sklepy Odzieżowe - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł.
Kara dla Everest Development 2 – decyzja Prezesa UOKiK
Deweloper z Poznania stosował niedozwolone postanowienia umowne. Zakwestionowane klauzule zobowiązują konsumentów do udzielenia pełnomocnictw o nieprecyzyjnym zakresie oraz niekwestionowania działań dewelopera. Prezes UOKiK nałożył na Everest Development 2 ponad 1,1 mln zł kary.
Ochrona konkurencji – nowe wyjaśnienia w sprawie nakładanych kar
Prezes UOKiK przedstawił nowe wyjaśnienia w sprawie nakładania kar za praktyki ograniczające konkurencję. Jakie są okoliczności łagodzące i obciążające, jaki wpływ na karę ma długość trwania zmowy? To tylko niektóre kwestie, które opisuje opublikowany dokument.
Działalność UOKiK w 2023 roku
W 2023 r. Prezes UOKiK wydał ponad 1000 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów i nałożył ponad 612 mln zł kar. Ponadto przeprowadził ponad 15 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo produktów. To przykłady działań UOKiK w 2023 roku.
Zawiadom UOKiK o nieuczciwych praktykach sieci handlowych
Jesteś dostawcą produktów-rolno spożywczych i doświadczyłeś nieuczciwych praktyk sieci handlowej? Zawiadom nas! Wypełnij ankietę, którą UOKiK wysłał do twojej organizacji branżowej. Gwarantujemy pełną anonimowość.
31 mln zł kary dla Amazon
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył karę na Amazon za wprowadzanie konsumentów w błąd. Urząd otrzymywał skargi od konsumentów, którzy nie dostali opłaconych zamówień. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki, zaliczane do tzw. dark patterns.
Kara za utrudnianie przeszukania
Prezes UOKiK nałożył łącznie 250 tys. zł na spółkę Abexil Bąbała oraz jednego z jej wspólników za utrudnianie przeszukania. Przedsiębiorca m.in. wprowadził w błąd pracowników UOKiK i z opóźnieniem przekazał służbowy telefon. Mogło to utrudnić zebranie dowodów w prowadzonym postępowaniu dotyczącym zmowy cenowej.
WEIP – decyzja Prezesa UOKiK
Do UOKiK docierało wiele skarg na zasady działania parkingów prowadzonych przez WEIP na terenie całego kraju. Spółka nie uznawała reklamacji, błędnie informowała o sposobach ich składania, straszyła poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych. Zarządca parkingów zwróci pieniądze za niesłusznie wystawione wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej z powodu braku biletu parkingowego.
Odliczamy! Światowy Dzień Konsumenta
Już za tydzień święto ważne dla nas wszystkich. Ruszamy wtedy z nową kampanią społeczną! Czego dotyczy? Uchylamy rąbka tajemnicy: ryzykowne inwestycje, znane twarze, sieć… Już dziś zajrzyj na prawakonsumenta.uokik.gov.pl, obejrzyj nasze webinary, posłuchaj podcastu.
Źle oznaczona promocja paliw na SHELL Polska? Zarzuty Urzędu
Paliwo premium w cenie zwykłego. Świetnie! Niestety, za brak jasnej informacji Prezes UOKiK stawia zarzuty Shell Polska. Jeżeli przedsiębiorca informuje konsumentów o obniżonej cenie paliwa, to powinien wskazać najniższa cenę z 30 dni przed obniżką. To kolejne działanie Urzędu sprawdzające wykonanie przepisów dyrektywy Omnibus.