Prezes UOKiK wydał dwie decyzje w sprawie praktyk Allegro
#IdąŚwięta - i po świętach... Co zrobić z nietrafionymi prezentami?
Mikołaj kupił nietrafiony prezent, a może nie dotarł na czas? Możliwe, że jest wyjście z sytuacji. Sprawdź, czy znasz podstawowe prawa konsumenta w takim przypadku. #IdąŚwięta – i po świętach – zobacz porady UOKiK, aby wiedzieć, czy masz prawo do reklamacji. Od 2023 r. wchodzą w życie zmiany prawa konsumenckiego. Czy mają zastosowanie do prezentów kupionych przed Nowym Rokiem?
Zmowa cenowa przy sprzedaży węgla? Prezes UOKiK stawia zarzuty
Prezes UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Atex. Przedsiębiorca mógł narzucać swoim partnerom handlowym ceny, po których odsprzedawali oni węgiel. W efekcie dystrybutorzy współpracujący z Atex nie mogli sprzedawać konsumentom opału taniej niż po określonych z góry cenach.
Oznaczanie reklam w Internecie - popularne serwisy pod lupą Prezesa UOKiK
Czy treści reklamowe na internetowych serwisach opiniotwórczych i ich profilach w portalach społecznościowych są prawidłowo oznaczane? Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty dwóm spółkom - Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media, które mogą ponieść karę w wysokości do 10 proc. obrotu. UOKiK prowadzi także postępowania wyjaśniające w sprawie Agory i Grupy Interia.pl w kontekście prawidłowego oznaczania treści komercyjnych.
#IdąŚwięta - PORADY UOKIK
Wybierasz prezenty dla najmłodszych? Szukasz upominku dla bliskich? Pamiętasz o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu? #IdąŚwięta – zobacz porady UOKiK, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając zabawki, karty podarunkowe czy personalizowane podarunki. Prezentujemy też wyniki kontroli zabawek przeprowadzonej wspólnie z Krajową Administracją Skarbową — na granicy funkcjonariusze KAS zatrzymali ponad 28 tys. produktów niespełniających wymagań.
Kary za fałszywe opinie w internecie - decyzje Prezesa UOKiK
Opinie.pro i SN Marketing to pierwsze spółki ukarane przez Prezesa UOKiK za handel nieprawdziwymi recenzjami i ocenami zamieszczanymi w internecie. Oferowane przez nie opinie były fikcyjne i wprowadzały konsumentów w błąd co do produktów lub usług. Od 1 stycznia 2023 r. każda firma, która publikuje recenzje w internecie, będzie musiała informować, jak weryfikuje ich autentyczność.
Stracisz dane, stracisz pieniądze! - jak nie paść ofiarą oszustów
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” ostrzega konsumentów. Podejrzane SMS-y zawierające linki do płatności, dopłaty do przesyłek itp. Wszystko to w atmosferze presji oraz zagrożenia, bez czasu na zastanowienie i obiektywną ocenę sytuacji. Uwaga! UOKiK, eksperci i media – które już włączyły się w kampanię – alarmują: to może być próba wyłudzenia danych.
#12 Webinar dla konsumentów | 16.12
Jakich mechanizmów socjologicznych używają oszuści w sieci? Jak bronić się przed ich sztuczkami? #IdąŚwięta - czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Webinar odbędzie się w piątek, 16 grudnia, o godz. 13:00.
Źle oznaczone i przeterminowane? Sprzedawcy kosmetyków pod lupą
Podkłady, cienie do powiek, kremy, lakiery do paznokci i szampony do włosów – inspektorzy wzięli pod lupę prawie 2 tysiące partii produktów. Zastrzeżenia wzbudziło 38 proc. z nich. Kontrolerzy sprawdzili 255 hurtowni i sklepów – zarówno niewielkich drogerii, jak i placówek należących do sieci, np.: Kontigo, Sephora, Rossmann, Hebe. W niemal połowie stwierdzili nieprawidłowości.
Zatory płatnicze - nowelizacja ustawy i najnowsze decyzje
8 grudnia 2022 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Obecne regulacje zostały doprecyzowane i uproszczone, co pozwoli na przyspieszenie prowadzonych postępowań, a w konsekwencji na efektywniejsze i szybsze eliminowanie zatorów. Ponadto Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał pięć decyzji w sprawach zatorów płatniczych. Nałożył kary finansowe na dwie spółki w łącznej wysokości ponad 400 tys. zł.
Utrata rabatu w Play - zarzut Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play. Zarzut dotyczy karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku. Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.