O prawach konsumenta również w mediach społecznościowych
uokik logo.png
20.03.2023
Komunikaty UOKiK

O prawach konsumenta również w mediach społecznościowych

Prawa konsumenta - poznaj, korzystaj i podaj dalej!
20.03.2023
Komunikaty UOKiK

Prawa konsumenta - poznaj, korzystaj i podaj dalej!

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta inaugurujemy portal prawakonsumenta.uokik.gov.pl w nowej odsłonie. Zmieniliśmy szatę graficzną i zaktualizowaliśmy treść. Ostatnie zmiany przepisów dotyczą też reklamacji – przypominamy, jakie masz prawa!

Czytaj więcej
Raport Komisji Europejskiej - Polska w gronie liderów wśród państw dbających o bezpieczeństwo produktów
czarny znak wykrzyknika na trójkątnym znaku w kolorze żółtym z czarną obwódka
20.03.2023
Komunikaty UOKiK

Raport Komisji Europejskiej - Polska w gronie liderów wśród państw dbających o bezpieczeństwo produktów

W 2022 r. UOKiK przekazał 173 zgłoszenia dotyczące ponad 1,6 mln sztuk niebezpiecznych produktów do systemu Safety Gate/RAPEX. Ta liczba plasuje nas na 3. miejscu wśród krajów uczestniczących w systemie (za Niemcami i Francją). Polska jest również na 2. miejscu jeśli chodzi o wycofania bądź odzyskania od konsumentów niebezpiecznych produktów (za Portugalią). Najwięcej zgłoszeń dotyczyło zabawek, sprzętu elektrycznego i oświetleniowego oraz maszyn.

Czytaj więcej
Deutsche Bank Polska - 5,7 mln zł kary i obowiązek zwrotu opłat za zaświadczenia o kredytach i pożyczkach
Na zdjęciu widoczna jest części banknotu o nominale 50 franków szwajcarskich leżąca na innych banknotach o tym samym nominale Obraz myshoun z Pixabay
20.03.2023
Komunikaty UOKiK

Deutsche Bank Polska - 5,7 mln zł kary i obowiązek zwrotu opłat za zaświadczenia o kredytach i pożyczkach

Ponad 5,7 mln zł kary nałożył Prezes UOKiK Tomasz Chróstny na Deutsche Bank Polska za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Przedsiębiorcy nie mogą jednostronnie zmieniać niedozwolonych postanowień. Konsumentom przysługuje zwrot poniesionych opłat pobranych przez bank w oparciu o zmieniony cennik.

Czytaj więcej
Już niedługo 15 marca - Światowy Dzień Konsumenta
uokik logo2.png
13.03.2023
Komunikaty UOKiK

Już niedługo 15 marca - Światowy Dzień Konsumenta

Z tej okazji przypomnimy o podstawowych prawach każdego z nas oraz podpowiemy, gdzie szukać wiedzy i pomocy. Prawa konsumenta – poznaj, korzystaj i podaj dalej!

Czytaj więcej
Prezentowanie cen w serwisach internetowych z biletami - działania Prezesa UOKiK
uokik logo.png
10.03.2023
Komunikaty UOKiK

Prezentowanie cen w serwisach internetowych z biletami - działania Prezesa UOKiK

Uwaga na komunikaty: cena za bilet na koncert „od 100 zł”. Na końcowym etapie zamówienia może się okazać, że nawet za najtańszy zapłacisz więcej, bo serwis doliczy obowiązkową opłatę. Prezes UOKiK postawił spółce eBilet zarzut wprowadzania konsumentów w błąd co do rzeczywistej ceny oferowanych biletów. Spółki Eventim i Ticketmaster otrzymały wezwanie do zmiany praktyk.

Czytaj więcej
Działalność UOKiK w 2022 roku
10.03.2023
Komunikaty UOKiK

Działalność UOKiK w 2022 roku

Ponad 950 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, prawie 430 mln zł nałożonych kar. Blisko 20 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo zabawek, ubrań oraz produktów codziennego użytku. Przedstawiamy podsumowanie działań UOKiK w 2022 r.

Czytaj więcej
Kary i zarzuty dla firm zajmujących się przewozem osób
uokik logo.png
10.03.2023
Komunikaty UOKiK

Kary i zarzuty dla firm zajmujących się przewozem osób

Prezes UOKiK nałożył kary za zmowę przetargową na dwie firmy z Krakowa. Trwa postępowanie przeciwko trzem przedsiębiorcom z województwa lubelskiego, którzy również mogli w niedozwolony sposób wpłynąć na przebieg przetargu. Za udział w nielegalnym porozumieniu ustalającym sposób udziału w przetargu grozi kara do 10 proc. obrotu.

Czytaj więcej
Kara dla handlarza opiniami - kolejne działania UOKiK
grafika przedstawiająca kobietę z czarnymi włosami, ubraną w czarne buty i spodnie i różową bluzę. Kobieta złote gwiazdki symbolizujące opinie składane przez Internet przez internautów. Obraz mohamed_hassan z Pixabay
10.03.2023
Komunikaty UOKiK

Kara dla handlarza opiniami - kolejne działania UOKiK

Prezes UOKiK nałożył na Agencję City Damian Trzciński z Poznania karę w wysokości 40 tys. zł za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. Umieszczane przez przedsiębiorcę opinie wprowadzały konsumentów w błąd co do reputacji firm oraz oferowanych przez nie produktów i usług. To nie koniec działań, są zarzuty za podobne praktyki wobec firmy J&J Jakub Brożyna z Rzeszowa. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.

Czytaj więcej
#14 Webinar dla konsumentów | 01.03
uokik logo.png
27.02.2023
Komunikaty UOKiK

#14 Webinar dla konsumentów | 01.03

Wszystko o dropshippingu podczas webinaru, który odbędzie się w środę - 1 marca o godz. 13:00.

Czytaj więcej
Dark patterns - uwaga: manipulacja!
27.02.2023
Komunikaty UOKiK

Dark patterns - uwaga: manipulacja!

Automatycznie dodane do koszyka ubezpieczenie produktu? Zgoda na przekazanie danych w miejscu przycisku „dalej”? Dark patterns to praktyki wykorzystujące wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje. Kontrola Komisji Europejskiej i sieci Consumer Protection Cooperation, w tym UOKiK, wykazała, że prawie 40 proc. z 399 e-sklepów różnych branż stosowało co najmniej jedną z trzech sprawdzanych dark patterns: fałszywy liczniki czasu, zwodniczy interfejs, ukrywanie informacji.

Czytaj więcej
Logo Produkt Polski
Logo polub polubowne
Europejskie Centrum Konsumenckie
Prawa Konsumenta