Internetowe rozwiązywanie sporów konsumenckich (ODR)
Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR – Online Dispute Resolution) zarządzana jest przez Komisję Europejską. Dzięki niej konsumenci i sprzedawcy z krajów należących do Unii Europejskiej, ale też Norwegii, Islandii i Liechtensteinu mogą polubownie rozstrzygać spory związane z zakupem towarów i usług przez Internet.
Platforma ta umożliwia złożenie skargi w jednym z zatwierdzonych, poddanych weryfikacji organów rozstrzygających spory.
Organ rozstrzygający spory to bezstronna organizacja lub osoba, która pomaga konsumentom i sprzedawcom w pozasądowym rozstrzyganiu sporów. Jest to z reguły szybsze i tańsze rozwiązanie niż postępowanie sądowe.
Platforma ODR na bieżąco kieruje krok po kroku użytkownika informując o kolejnych etapach procedury. Istotną cechą platformy jest tłumaczenie na wszystkie języki państw członkowskich Unii Europejskiej. Gwarantowane są także terminy rozstrzygania spraw.
Korzystając z ODR, konsumenci mogą doprowadzić do sprawiedliwego rozstrzygnięcia bezpłatnie lub za niewielką opłatą. Sprzedawcy mogą natomiast uniknąć wysokich kosztów postępowań sądowych i zachować dobre relacje z klientami.
Więcej informacji na temat platformy ODR mogą znaleźć Państwo na stronie www platformy:
oraz na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
WAŻNE!
Przedsiębiorcy mający siedzibę w Unii Europejskiej i zawierający z konsumentami umowy przez Internet, którzy zobowiązali się lub są zobowiązani do korzystania z podmiotów uprawnionych, mają obowiązek poinformować konsumentów o istnieniu platformy ODR, podać adres internetowy tej platformy, a jeżeli oferta jest składana za pomocą wiadomości elektronicznej, to zamieścić do niej link w wiadomości elektronicznej.
Wstawił: | 2020-10-08 15:12:44 | |
Zatwierdził: | Damian Guska | 2020-10-07 02:00:00 |
Sporządził: | Damian Guska | 2020-10-07 02:00:00 |