Informacje dla przedsiębiorców

10 stycznia 2017 r. weszły w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Poniżej znajdą Państwo porady przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ułatwią one spełnienie nowych obowiązków.

Mogą je Państwo pobrać ze strony UOKiK(Nowe okno)(Link do innej strony). Przygotowane zostały również pytania i odpowiedzi,(Nowe okno)(Link do innej strony) które pozwolą rozwiać również wątpliwości przedsiębiorców.

Poniżej, krótki komunikat prasowy przygotowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

Ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów(Nowe okno)(Link do innej strony) pozwala prościej i szybciej rozwiązywać konflikty z konsumentami. Przedsiębiorco, zgadzając się np. na mediację, wzmacniasz dobre imię swojej firmy. Dodatkowo unikasz długotrwałego i kosztownego procesu z konsumentem. 

 

Nowe obowiązki przedsiębiorców od 10 stycznia 2017 r.:

  1. Przedsiębiorco, jeśli zgadzasz się na pozasądowe rozwiązywanie sporów lub zobowiązuje cię do tego prawo (jak np. w przypadku banków, SKOKów lub ubezpieczycieli), poinformuj o tym na swojej stronie internetowej i  w ogólnych warunkach umów, które zawierasz z konsumentami. Podaj nazwę podmiotu, do którego może się zwrócić klient, by rozwiązać z tobą spór. Wskaż co najmniej adres jego strony internetowej.

  2. Jeżeli odrzuciłeś reklamację, zawsze musisz poinformować klienta o tym, czy zgadzasz się na rozwiązanie sporu pozasądowo lub czy nie wyrażasz zgody.

  3. Informacje te przekaż na papierze lub innym trwałym nośniku (np. pamięci USB lub płycie CD/DVD), odpowiadając na reklamację.

  4. Wskaż konsumentowi, który podmiot jest do tego właściwy.

  5. Podmioty, które będą mogły rozwiązać spór znajdziesz na stronie urzędu. Prezes UOKiK prowadzi ich rejestr(Link do innej strony).

  6. Brak informacji oznacza automatycznie, że zgadzasz się na rozwiązanie sporu poza sądem.

  7. Prowadzisz sklep internetowy? Masz takie same obowiązki. Ponadto, powinieneś podawać na swojej stronie internetowej link do platformy(Nowe okno)(Link do innej strony), za pośrednictwem której konsument może przystąpić do rozwiązania sporu online. Masz taki obowiązek, nawet wtedy, gdy nie zgadzasz się na pozasądowe rozwiązanie konfliktu.

  8. Pamiętaj, że pozasądowe rozwiązywanie sporów jest dla większości przedsiębiorców dobrowolne. Muszą się na nie zgodzić obie strony sporu.

  9. Postępowanie wszczynane jest na wniosek konsumenta, chyba że regulamin danego podmiotu pozwala na to, aby sprawę zgłosił przedsiębiorca.

  10. Polubowne sposoby rozwiązania sporu są tańsze i dużo szybsze niż postępowanie sądowe. Sprawa zostanie rozwiązana w ciągu 90 dni od momentu zebrania wszystkich informacji. Czas ten bywa zwykle krótszy - średni czas rozpatrzenia wniosku w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej to 45 dni.

 

Pliki do pobrania

Wstawił:2020-10-08 15:12:44
Zatwierdził:Damian Guska2020-10-07 02:00:00
Sporządził:Damian Guska2020-10-07 02:00:00