Zastrzeżenia do koncentracji Kaufland - E.Leclerc

13 lipca 2021

 

  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wystosował zastrzeżenia do nabycia przez Kaufland Polska Markety prawa do powierzchni handlowej wykorzystywanej przez hipermarket E.Leclerc w Kielcach.
  • Transakcja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na lokalnym rynku, ze szkodą również dla konsumentów.
  • Zastrzeżenia nie przesądzają o końcowej decyzji w tej sprawie.

 

Przedmiotem koncentracji jest nabycie przez Kaufland Polska Markety części mienia spółki Wanship, czyli obiektu handlowego w Pasażu Świętokrzyskim w Kielcach, w którym działa sklep E.Leclerc.

W tej sprawie konieczne było przeprowadzenie badania rynku i weryfikacja danych przedstawionych przez przejmującą spółkę we wniosku o zgodę na transakcję. Dlatego Prezes Urzędu skierował sprawę do II etapu.

 


Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

 

"Analiza wykazała, że w wyniku koncentracji może dojść do ograniczenia konkurencji na lokalnym rynku sprzedaży detalicznej artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku w hipermarketach, supermarketach i dyskontach. Byłoby to niekorzystne dla konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami, a także dla samych konsumentów w Kielcach. Dlatego przedstawiłem zastrzeżenia do koncentracji" – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

 

Analiza tej sprawy i dotychczasowe orzecznictwo urzędu oraz organów antymonopolowych innych krajów pokazują, że teren rywalizacji dużych sklepów o klientów to obszar o promieniu do 10-15 minut jazdy samochodem. To maksymalna odległość, jaką konsumenci są zazwyczaj skłonni pokonać w poszukiwaniu hipermarketu, supermarketu lub dyskontu.

 

Zastrzeżenia do koncentracji

W sprawach, w których istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji w wyniku dokonania koncentracji, Prezes UOKiK przedstawia przedsiębiorcy lub przedsiębiorcom uczestniczącym w koncentracji zastrzeżenia wobec planowanej transakcji. Zastrzeżenia zawierają uzasadnienie i nie przesądzają o końcowym rozstrzygnięciu postępowania.

 

Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają 14 dni na odniesienie się do zastrzeżeń. Ten termin może zostać wydłużony na ich wniosek o kolejne dwa tygodnie.

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

 

Pliki do pobrania:

 

Logo Produkt Polski
Logo polub polubowne
Europejskie Centrum Konsumenckie
Prawa Konsumenta