Troska nie na pokaz – w Dzień Babci, Dzień Dziadka i nie tylko
- Seniorzy, jak każdy z nas, narażeni są na pułapki zakupowe. Chwyty marketingowe i nieuczciwe działania przedsiębiorców są szyte na miarę.
- Zaproszenie na bezpłatne badanie i losowanie nagród? Uważaj! To może być pułapka! Wabikiem na pokaz i zakup na kredyt rzeczy niewartych swojej ceny.
- Pamiętaj! Prawo szczególnie chroni konsumentów w tej sytuacji. Zakazane jest zawieranie umów finansowych na pokazach i wycieczkach. Przekaż dalej!
Badanie na pokaz
Niezwykle mili, rozumiejący problemy ze zdrowiem konsultanci. Dzwonią i zapraszają na rzekome bezpłatne badania spirometryczne czy okulistyczne. Kuracjuszy w sanatoriach wabią na spotkania darmowymi, leczącymi poduszkami czy matami. Dodatkowo obiecują losowanie specjalnych nagród.
Troska nie na pokaz - rozmawiaj, wspieraj, pomagaj!
Uważaj! To może być pułapka!
Nieuczciwi przedsiębiorcy ukrywają prawdziwy cel spotkań. Chcą sprzedać Ci wełniany materac, generator ozonu, zestaw naczyń czy odkurzacz wielofunkcyjny. To mogą być różne produkty, lecz łączy je jedno – nie są warte swojej ceny. Sprzedawcy wywierają presję, przekonują do zakupu tu i teraz. Są przy tym bardzo uprzejmi – oferują pomoc w transporcie ciężkich rzeczy. Dlaczego? Najczęściej chcą w Twoim domu podpisać umowę kredytową! Co gorsza, często odmawiają zwrotu produktu, wmawiając Ci zrzeczenie się prawa do odstąpienia od umowy.
Szczególne prawa konsumenta
Prawo dodatkowo chroni konsumentów w tych sytuacjach. Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy podpisanej na pokazie lub podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce. Bez podawania przyczyny jest na to:
- 14 dni dla rzeczy kupionej na pokazie
- 30 dni dla rzeczy kupionej podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce
Obowiązuje także zakaz zawierania umów finansowych, np. pożyczki, podczas pokazu lub wycieczki. Umowa zawarta w tej sytuacji jest nieważna!
Pamiętaj! Przedsiębiorca nie może odebrać Ci Twoich praw!
Jak się chronić?
- Nie podpisuj dokumentów pod presją.
- Zanim zdecydujesz, porozmawiaj z rodziną, znajomymi, sąsiadami.
- Domagaj się kopii podpisanych dokumentów.
- Zwróć uwagę na dane kontaktowe przedsiębiorcy: adres, numer telefonu.
- Na ewentualne spotkanie pójdź z kimś bliskim.
Troska nie na pokaz
Dla siebie i dla innych możesz bezpłatnie zamówić ulotkę UOKiK „Badanie na pokaz? Uważaj!”.
Ulotkę możesz również pobrać ze strony prawakonsumenta.uokik.gov.pl. To kompleksowy, wirtualny przewodnik po przepisach konsumenckich. Oprócz wiedzy w pigułce, czekają tu gotowe wzory pism, webinary i podcasty, infografiki i broszury oraz kontakty do pomocnych instytucji.
Sięgnij po więcej z bliskimi! Przekaż dalej!
- Posłuchaj podcastu „Najdroższe garnki świata, czyli senior na pokazie”
- Obejrzyj webinar „Asertywność na pokaz?”
Dodatkowo weź udział w webinarze Komisji Nadzoru Finansowego „Bezpieczny senior – jak nie dać się oszukać w Internecie” już w najbliższy wtorek, 21 stycznia, o godz. 17:00 – rejestracja i informacje na stronie KNF.
Przypominamy też o naszym webinarze o działaniach cyberprzestępców – obejrzyj rozmowę z ekspertem Komendy Głównej Policji „Na co uważać, żeby nie stracić danych i pieniędzy”.
Informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: +48 603 124 154
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Znajdziesz nas również na Instagramie: @uokikgovpl
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka (opłata wg taryfy operatora)
Formularz kontaktowy: poradydlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Inspekcja Handlowa – w twoim województwie
Pliki do pobrania: