REGULAMIN ORGANIZACYJNY
WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU
INSPEKCJI HANDLOWEJ W RZESZOWIE
I.POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1.
Regulamin organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Rzeszowie, zwanego dalej „Inspektoratem” określa:
- nazwy i symbole komórek organizacyjnych Inspektoratu;
- zakresy działania komórek organizacyjnych Inspektoratu;
- zakresy działania samodzielnych stanowisk Inspektoratu;
- nazwy, siedziby, zakresy i obszary działania delegatur Inspektoratu oraz zakresy działania wchodzących w ich skład komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
- inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania Inspektoratu.
§ 2.
- Inspektorat wchodzi w skład zespolonej administracji rządowej w województwie.
- Inspektorat jest jednostką budżetową otrzymującą środki finansowe z działu 500 rozdz. 50001 budżetu państwa. Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej jest dysponentem III stopnia środków budżetowych.
- Siedzibą Inspektoratu jest miasto Rzeszów.
§ 3.
Inspektorat działa na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej i wydanych na jej podstawie rozporządzeń, Statutu Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie, Statutu Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Rzeszowie oraz Regulaminu organizacyjnego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Rzeszowie zwanego w dalszej części „Regulaminem”.
§ 4.
- Inspektorat wykonuje zadania wynikające z ustawy przywołanej w § 3 pkt 1, w szczególności w zakresie nadzoru lub kontroli.
- Inspektorat realizuje także zadania Inspekcji Handlowej wynikające z innych ustaw, w tym, w szczególności w zakresie obronności państwa i obrony cywilnej.
- Inspektorat uczestniczy w nałożonych przez naczelne i centralne, a także terenowe organy państwa na Inspekcję Handlową programach mających na celu kształtowanie praworządności i zaufania obywateli do państwa.
II. ZASADY KIEROWANIA INSPEKTORATEM
§ 5.
- Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, zwany dalej „Wojewódzkim Inspektorem”, kieruje pracą Inspektoratu przy pomocy Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora, Głównego Księgowego, naczelników wydziałów i dyrektorów delegatur.
- Wojewódzki Inspektor wydaje w oparciu o przepisy prawa decyzje administracyjne i postanowienia, a także akty prawne o charakterze wewnętrznym, w szczególności zarządzenia.
- Podczas nieobecności Wojewódzkiego Inspektora Inspektoratem kieruje Zastępca Wojewódzkiego Inspektora, wykonując wszystkie czynności Wojewódzkiego Inspektora.
- W razie nieobecności Wojewódzkiego Inspektora i jego Zastępcy, Inspektoratem kieruje Główny Księgowy, a w dalszej kolejności Naczelnik Wydziału Prawno-Organizacyjnego. Realizują oni wszystkie uprawnienia Wojewódzkiego Inspektora z wyjątkiem spraw związanych z zatrudnianiem, zwalnianiem, awansowaniem i nagradzaniem pracowników, chyba że otrzymają do tego celu upoważnienie Wojewódzkiego Inspektora.
- W wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach Inspektoratem kieruje jego pracownik wyznaczony przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.
- Pracownicy Inspektoratu mogą zostać upoważnieni przez Wojewódzkiego Inspektora na podstawie art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego do wydawania decyzji administracyjnych oraz postanowień, a także do poświadczania za zgodność odpisów dokumentów przedstawionych przez stronę na potrzeby prowadzonych postępowań z oryginałem.
III. STRUKTURA WEWNĘTRZNA INSPEKTORATU
§ 6.
1. W skład Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Wydział Prawno - Organizacyjny (PO);
- Wydział Budżetowo – Administracyjny (BA);
- Wydział do spraw Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich (OK);
- Wydział Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw (KP);
- Wydział Kontroli Handlu i Usług (KH);
- Sekretariat Stałego Sądu Polubownego przy Podkarpackim Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej z siedzibą w Rzeszowie (SSP);
- Delegatura w Krośnie (DK);
- Delegatura w Przemyślu (DP);
- Delegatura w Tarnobrzegu (DT);
- Samodzielne stanowisko do spraw pracowniczych (Os);
- Pion Ochrony Informacji Niejawnych (OIN).
2. Wojewódzki Inspektor może w razie potrzeby tworzyć zespoły o charakterze doraźnym do wykonania określonych zadań.
3. Wydziałami kierują naczelnicy, a delegaturami dyrektorzy.
4. Przy Wojewódzkim Inspektorze działa Stały Sąd Polubowny z siedzibą w Rzeszowie powoływany na podstawie odrębnej umowy.
5. Wojewódzki Inspektor wyznacza Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
6. Strukturę organizacyjną oraz system podległości i nadzoru nad pracownikami Inspektoratu przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.
§ 7.
- Terenem działania Delegatury w Krośnie są powiaty: bieszczadzki, brzozowski, jasielski, krośnieński, leski i sanocki oraz miasto Krosno.
- Terenem działania Delegatury w Przemyślu są powiaty: jarosławski, lubaczowski, przemyski i przeworski oraz miasto Przemyśl.
- Terenem działania Delegatury w Tarnobrzegu są powiaty: mielecki, niżański, stalowowolski i tarnobrzeski oraz miasto Tarnobrzeg.
- Wydziały Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw oraz Kontroli Handlu i Usług działają na terenie województwa podkarpackiego z wyłączeniem obszarów wskazanych
w ust. 1, 2 i 3 niniejszego paragrafu. - Wydział Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw uprawniony jest do prowadzenia kontroli paliw na terenie całego województwa podkarpackiego.
- W skład każdej delegatury wchodzą:
- zespół kontroli;
- stanowisko do spraw prawnych;
- stanowisko do spraw obsługi biurowej.
7. Delegaturą kieruje dyrektor delegatury.
8. W przypadku nieobecności dyrektora delegatury jego obowiązki wypełnia osoba wyznaczona przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.
IV. PODZIAŁ ZADAŃ POMIĘDZY WOJEWÓDZKIM INSPEKTOREM, ZASTĘPCĄ WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORA I GŁÓWNYM KSIĘGOWYM W ZAKRESIE KIEROWANIA DZIAŁALNOŚCIĄ INSPEKTORATU
§ 8.
- Wojewódzki Inspektor odpowiada przed Wojewodą Podkarpackim oraz Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za całokształt zadań i spraw należących do zakresu działania Inspekcji Handlowej na terenie województwa.
- Wojewódzki Inspektor sprawuje ogólne kierownictwo i nadzór nad działalnością Inspektoratu i wszystkich jego komórek organizacyjnych, a ponadto bezpośrednio nadzoruje działalność:
- Wydziału Prawno – Organizacyjnego;
- Wydziału do spraw Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich;
- Wydziału Budżetowo – Administracyjnego;
- Sekretariatu Stałego Sądu Polubownego przy Podkarpackim Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej z siedzibą w Rzeszowie;
- Samodzielnego stanowiska do spraw pracowniczych;
- Pionu Ochrony Informacji Niejawnych.
3. Wojewódzki Inspektor zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Inspektoracie.
4. Wojewódzki Inspektor rozpatruje oraz załatwia skargi i wnioski w ramach swojej właściwości.
5. Zastępca Wojewódzkiego Inspektora współdziała z Wojewódzkim Inspektorem w organizowaniu pracy Inspektoratu, a ponadto bezpośrednio nadzoruje działalność:
- Wydziału Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw;
- Wydziału Kontroli Handlu i Usług;
- Delegatury w Krośnie;
- Delegatury w Przemyślu;
- Delegatury w Tarnobrzegu.
6. Zastępca Wojewódzkiego Inspektora podlega bezpośrednio Wojewódzkiemu Inspektorowi i odpowiada przed nim za należyte i prawidłowe wykonywanie zadań przez nadzorowane komórki organizacyjne.
7. Główny Księgowy kieruje pracą Wydziału Budżetowo - Administracyjnego, jako naczelnik tego wydziału i podlega bezpośrednio Wojewódzkiemu Inspektorowi.
V. ZADANIA NACZELNIKÓW WYDZIAŁÓW, DYREKTORÓW DELEGATUR ORAZ PRACOWNIKÓW INSPEKTORATU
§ 9
- Naczelnicy wydziałów i dyrektorzy delegatur kierują pracą podległych im komórek organizacyjnych i są odpowiedzialni przed Wojewódzkim Inspektorem lub jego Zastępcą
za ich należytą organizację i sprawne wykonywanie zadań, a w szczególności za:
- terminowe i zgodne z przepisami wykonywanie zadań przez podległych pracowników;
- pełne i efektywne wykorzystywanie czasu pracy oraz przestrzeganie dyscypliny pracy.
2. Główny Księgowy, naczelnicy wydziałów, dyrektorzy delegatur oraz pozostali pracownicy Inspektoratu wykonują zadania i obowiązki określone przez Wojewódzkiego Inspektora w indywidualnych zakresach czynności oraz wynikające z postanowień Regulaminu i innych obowiązujących przepisów, a także zadania doraźne lub dodatkowe związane z ich zakresem obowiązków wyznaczone przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.
3.Za prawidłowe wykonywanie zadań pracownicy odpowiadają bezpośrednio przed naczelnikiem wydziału lub dyrektorem delegatury.
VI. ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 10.
1. Do zadań Wydziału Prawno - Organizacyjnego należy w szczególności:
- obsługa prawna Inspektoratu, w tym bieżący instruktaż dla innych komórek organizacyjnych Inspektoratu;
- kontrola prawidłowości działania i przestrzegania praworządności w postępowaniu kontrolnym i pokontrolnym;
- realizacja uprawnień organu Inspekcji Handlowej w zakresie wykonywania funkcji oskarżyciela publicznego w postępowaniu w sprawach o wykroczenia i postępowaniu karnym;
- nadzór nad przygotowywaniem projektów pism wszczynających postępowanie, decyzji i postanowień administracyjnych;
- badanie zasadności środków odwoławczych od decyzji i postanowień wydanych w sprawach związanych z prowadzonymi kontrolami;
- opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych;
- opracowywanie planów pracy kontrolnej;
- opracowywanie zbiorczych analiz i informacji z wyników działalności kontrolnej Inspektoratu;
- prowadzenie spraw związanych ze skargami na Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej;
- prowadzenie zbioru wniosków w rozumieniu rozdziału VIII kpa;
- prowadzenie zbiorów aktów prawnych, ich aktualizacja oraz zapoznawanie pracowników innych komórek organizacyjnych z nowymi uregulowaniami prawnymi;
- prowadzenie szkoleń wewnętrznych w Inspektoracie;
- interpretowanie przepisów prawnych regulujących tryb postępowania Inspektoratu oraz innych przepisów leżących w zakresie kompetencji Inspekcji Handlowej;
- ustalanie zasad obiegu dokumentacji oraz nadzór nad ich przestrzeganiem;
- wykonywanie zadań w zakresie wewnętrznej kontroli w innych komórkach organizacyjnych Inspektoratu;
- wykonywanie, jako komórka wiodąca, zadań w obszarze dostępu do informacji publicznej, w tym także do informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania, w szczególności w zakresie podawania do publicznej wiadomości informacji o wynikach kontroli, współprowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej, udostępniania informacji na wniosek oraz przygotowywania decyzji o odmowie udzielenia informacji;
- współprowadzenie strony www Inspektoratu;
- prowadzenie rejestrów w sprawach wykroczeniowych i karnych, w tym spraw o wykroczenia, w których zastosowano postępowanie mandatowe, spraw o wykroczenia skierowanych do Sądów oraz spraw, w których zastosowano art. 41 kw, spraw przekazanych do organów ścigania w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa, dochodzeń prowadzonych w trybie uproszczonym;
- bieżące wprowadzanie danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
- współdziałanie w wykonywaniu zadań związanych z obroną cywilną i obronnością kraju;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.
2. Wydział Prawno - Organizacyjny prowadzi współpracę:
- z innymi organami nadzoru i kontroli, organami ścigania, organami administracji rządowej i samorządowej, powiatowymi (miejskimi) rzecznikami konsumentów oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie spraw związanych z kontrolami;
- ze środkami masowego przekazu w zakresie upowszechniania uregulowań prawnych leżących w zakresie zainteresowania Inspekcji Handlowej oraz wyników działalności Inspektoratu.
3. Naczelnik Wydziału Prawno-Organizacyjnego sprawuje nadzór nad jednolitością postępowania poszczególnych komórek kontrolnych w zakresie spraw prawnych.
§ 11.
Do zadań Wydziału Budżetowo - Administracyjnego należy w szczególności:
- prawidłowe i terminowe pozyskiwanie środków finansowych na działalność Inspektoratu;
- prowadzenie gospodarki funduszem płac oraz innymi przyznanymi środkami finansowymi;
- sprawowanie nadzoru nad obiegiem dokumentacji finansowej i prawidłowym wykorzystaniem środków finansowych przez komórki organizacyjne Inspektoratu;
- przedstawianie propozycji oraz realizacja zadań związanych z inwestycjami i remontami pomieszczeń i sprzętu Inspektoratu, a także organizowanie bieżących prac konserwatorskich;
- przedstawianie propozycji i realizacja rocznego planu budżetowego dochodów i wydatków oraz rocznych i okresowych harmonogramów wydatków budżetowych;
- uczestnictwo w przygotowaniu i realizacji budżetu zadaniowego Inspektoratu;
- przygotowywanie projektów decyzji Wojewódzkiego Inspektora w zakresie budżetu i jego zmian;
- prowadzenie postępowań z zakresu zamówień publicznych;
- udział w postępowaniach egzekucyjnych;
- prowadzenie sekretariatu Inspektoratu;
- prowadzenie spraw bhp, przeciwpożarowych i transportowych, w tym nadzór nad flotą pojazdów;
- opracowywanie zbiorczych analiz i sprawozdań z działalności budżetowo-gospodarczej;
- prowadzenie spraw socjalno-bytowych i współpraca w tym zakresie z przedstawicielami załogi wybranymi zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych;
- zabezpieczanie dla potrzeb innych komórek Inspektoratu druków, protokołów oraz ksiąg (ewidencje, repertoria) oraz prowadzenie ich ewidencji, o ile istnieje taki wymóg;
- wykonywanie zadań związanych z rozliczaniem mandatów karnych oraz pobieraniem bloczków mandatowych;
- bieżące wprowadzanie danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
- udzielanie informacji publicznej oraz współdziałanie w zakresie prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej i przygotowywania decyzji o odmowie udzielenia informacji;
- współprowadzenie strony www Inspektoratu;
- prowadzenie archiwum zakładowego;
- prowadzenie spraw gospodarczych, technicznych i informatycznych, w tym administrowanie wewnętrznymi sieciami informatycznymi Inspektoratu;
- współdziałanie w wykonywaniu zadań związanych z obroną cywilną i obronnością kraju;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.
§ 12.
- Do zadań Wydziału do spraw Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich należy w szczególności:
- przyjmowanie wniosków konsumentów o wszczęcie postępowań pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, zmierzających do polubownego zakończenia sporu cywilnoprawnego między konsumentem a przedsiębiorcą i prowadzenie przedmiotowych postępowań pozasądowych oraz innych czynności wyjaśniających
i interwencyjnych, a także prowadzenie rejestru tych wniosków; - obsługa kancelaryjna postępowań pozasądowego rozwiązywania sporów;
- przyjmowanie informacji dotyczących nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku;
- prowadzenie centralnego rejestru informacji o nieprawidłowościach w obszarze rynku;
- przekazywanie wniosków konsumenckich i informacji do załatwienia innym komórkom organizacyjnym Inspektoratu zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcy;
- prowadzenie poradnictwa konsumenckiego;
- nadzór i kontrola nad przyjmowaniem informacji i wniosków konsumenckich przez inne komórki organizacyjne Inspektoratu oraz sposobem ich zagospodarowania
i realizacji; - kontrola pracy Stałego Sądu Polubownego pod względem formalnym;
- prowadzenie listy rzeczoznawców do spraw jakości produktów lub usług;
- opracowywanie zbiorczych analiz i sprawozdań w zakresie zadań wykonywanych przez Wydział;
- udzielanie informacji publicznej oraz współdziałanie w zakresie prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej oraz przygotowywania decyzji o odmowie udzielenia informacji;
- bieżące wprowadzanie danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.
2. Wydział do spraw Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich prowadzi współpracę:
- z powiatowymi (miejskimi) rzecznikami konsumentów oraz organizacjami konsumenckimi;
- ze środkami masowego przekazu w zakresie upowszechniania przepisów prawa konsumenckiego.
§ 13.
- Sekretariat Stałego Sądu Polubownego przy Podkarpackim Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej z siedzibą w Rzeszowie prowadzi Sekretarz Sądu, do którego obowiązków należy administracyjna obsługa pracy Sądu, ewidencjonowanie spraw oraz sporządzanie zestawień statystycznych z pracy Sądu.
- Sekretarz Sądu w zakresie wykonywanych zadań współdziała z Przewodniczącym Sądu oraz Wydziałem do spraw Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich.
§ 14.
- Do zadań Wydziału Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw należy:
- podejmowanie i prowadzenie kontroli:
- spełniania przez wyroby przeznaczone dla konsumentów zasadniczych, szczegółowych lub innych wymagań,
- spełniania przez wyroby przeznaczone dla konsumentów wymagań w zakresie stwarzania przez wyroby zagrożeń oraz kontrola w zakresie niezgodności formalnych,
- produktów w zakresie spełniania ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa,
- substancji chemicznych, ich mieszanin, wyrobów i detergentów przeznaczonych dla konsumentów,
- produktów związanych z energią wprowadzonych do obrotu lub oddawanych do użytku,
- pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części przeznaczonych dla konsumentów w zakresie uzyskania przez producenta potwierdzenia spełnienia wymagań technicznych,
- o których mowa w ustawie „Prawo ochrony środowiska”,
- przestrzegania przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu i używania prekursorów materiałów wybuchowych,
- przestrzegania przez dystrybutorów przepisów o produktach kosmetycznych,
- paliw w zakresie wskazanym w ustawie o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw,
- legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych dotyczących produkcji i handlu
w zakresie swojej właściwości;
2. wykonywanie innych zadań, w tym kontroli, wynikających z ustawy o Inspekcji Handlowej lub przepisów odrębnych, zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora.
2. W ramach swoich zadań Wydział prowadzi postępowania przedkontrolne i pokontrolne, jak również wydaje opinie na wniosek organów celnych w zakresie swojej właściwości.
3. Wydział współdziała w wykonywaniu zadań związanych z obroną cywilną i obronnością kraju.
§ 15.
- Do zadań Wydziału Kontroli Handlu i Usług należy:
- podejmowanie i prowadzenie kontroli:
- przestrzegania przez dystrybutorów przepisów ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
- przestrzegania przez sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów ustawy o bateriach i akumulatorach,
- znakowania wprowadzonych do obrotu produktów GMO,
- przestrzegania przepisów ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi,
- przekazywania konsumentom informacji dotyczących cen,
- przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewag kontraktowych w obrocie artykułami rolnymi i spożywczymi, zleconym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
- wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych,
- legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych dotyczących produkcji, handlu i usług w zakresie swojej właściwości;
2. wykonywanie innych zadań, w tym kontroli, wynikających z ustawy o Inspekcji Handlowej lub przepisów odrębnych, zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora.
2. W ramach swoich zadań Wydział prowadzi postępowania przedkontrolne i pokontrolne, jak również wydaje opinie na wniosek organów celnych w zakresie swojej właściwości.
3. Wydział współdziała w wykonywaniu zadań związanych z obroną cywilną i obronnością kraju.
§ 16.
Wydział Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw oraz Wydział Kontroli Handlu i Usług w celu wykonania swoich zadań, podejmują działania w zakresie:
- wydawania przez upoważnionych pracowników decyzji i postanowień administracyjnych w imieniu Wojewódzkiego Inspektora oraz kierowania żądań w trakcie kontroli przez upoważnionych pracowników wydziału;
- realizacji uprawnień w zakresie postępowania w sprawach o wykroczenia, w tym postępowania mandatowego przez upoważnionych pracowników Wydziału;
- opracowywania wystąpień, zarządzeń pokontrolnych oraz innych pism w postępowaniu pokontrolnym;
- przygotowywania projektów pism wszczynających postępowanie, decyzji i postanowień administracyjnych;
- wstępnego badania zasadności środków odwoławczych od decyzji i postanowień wydanych w sprawach związanych z prowadzonymi kontrolami;
- sumowania wyników kontroli i opracowywania na ich podstawie okresowych i doraźnych analiz, informacji bądź innych dokumentów analitycznych;
- współdziałania z innymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w zakresie planowania i realizacji zadań kontrolnych;
- współpracy z laboratoriami wykonującymi badania prób towarów pobranych przez wydział;
- współpracy z i innymi organami kontroli i nadzoru oraz organami ścigania w zakresie realizowanych zadań;
- współpracy ze środkami masowego przekazu w zakresie upowszechniania wyników pracy Inspektoratu;
- prowadzenia szkoleń w Inspektoracie w zakresie zadań wydziału;
- udzielanie informacji publicznej oraz współdziałanie w zakresie prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej oraz przygotowywania decyzji o odmowie udzielenia informacji;
- bieżącego wprowadzania danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
- wykonywania innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.
§ 17.
1. Do zadań Delegatur w Krośnie, Przemyślu i Tarnobrzegu należy podejmowanie i prowadzenie kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców obowiązujących przepisów w zakresie określonym w § 14 i § 15 niniejszego Regulaminu, za wyjątkiem kontroli paliw.
2. Delegatury w celu wykonania zadań, o których mowa w ust. 1 podejmują działania w zakresie:
- wydawania przez upoważnionych pracowników delegatury decyzji i postanowień administracyjnych oraz kierowania żądań w trakcie kontroli;
- realizacji uprawnień w zakresie postępowania w sprawach o wykroczenia, w tym postępowania mandatowego i postępowania karnego przez upoważnionych pracowników delegatury;
- opracowywania wystąpień pokontrolnych, zarządzeń pokontrolnych oraz innych pism
w postępowaniu pokontrolnym; - przygotowywania projektów pism wszczynających postępowanie, decyzji i postanowień administracyjnych;
- wstępnego badania zasadności środków odwoławczych od decyzji i postanowień wydanych w sprawach związanych z prowadzonymi kontrolami;
- sumowania wyników kontroli oraz opracowywania na ich podstawie okresowych i doraźnych analiz, informacji bądź innych dokumentów analitycznych;
- współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w zakresie planowania i realizacji zadań kontrolnych;
- współpracy z laboratoriami wykonującymi badania próbek towarów pobranych przez delegaturę;
- współpracy z organami ścigania, innymi organami kontroli i nadzoru, organami ścigania, organizacjami konsumenckimi oraz innymi służbami w zakresie realizowanych zadań;
- współpracy ze środkami masowego przekazu w zakresie upowszechniania wyników pracy Inspektoratu;
- udzielania informacji publicznej oraz współdziałanie w zakresie prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej oraz przygotowywania decyzji o odmowie udzielenia informacji;
- obsługi sprzętu komputerowego i sieci komputerowej delegatury, a także bieżącego wprowadzania danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
- wykonywania innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę;
- przyjmowania informacji o nieprawidłowościach, wniosków, petycji i innych, oraz przekazywanie ich zgodnie z właściwością rzeczową komórek inspektoratu.
3. Stanowisko do spraw prawnych wykonuje w delegaturze zadania, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1-4, 7-10, 11 (w zakresie zapoznawania pracowników z nowymi uregulowaniami prawnymi), 12-15 i 19 oraz § 10 ust. 2 niniejszego Regulaminu oraz zadania, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 1 (w zakresie przyjmowania wniosków), 2-3, 6, 12-13 oraz § 12
ust. 2 niniejszego Regulaminu.
§ 18.
Do zadań Samodzielnego stanowiska do spraw pracowniczych należy:
- prowadzenie spraw osobowych, szkolenia i rozwoju zawodowego pracowników, zatrudnienia i płac;
- nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy, w tym nad przestrzeganiem czasu pracy w Inspektoracie, wykorzystaniem urlopów oraz zwolnień lekarskich;
- prowadzenie spraw związanych ze skargami na pracowników Inspektoratu, w tym rejestru tych skarg;
- prowadzenie spraw związanych z przebiegiem służby przygotowawczej pracowników służby cywilnej;
- bieżącego wprowadzania danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
- wykonywanie zadań związanych z obroną cywilną i obronnością kraju;
- prowadzenie spraw z zakresu planowania i sprawozdawczości;
- wykonywanie innych czynności związanych ze sprawami pracowniczymi zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.
§ 19.
- Do zadań Pionu Ochrony Informacji Niejawnych należy:
- prowadzenie kancelarii informacji niejawnych;
- opiniowanie, wydawanie, odmowa wydania bądź cofanie poświadczeń bezpieczeństwa, upoważniających do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „poufne”;
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych;
- ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
- zapewnienie ochrony fizycznej jednostki organizacyjnej;
- kontrola przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
- szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.
2. Przy wykonywaniu swoich zadań Pion Ochrony Informacji Niejawnych współpracuje z innymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu.
§ 20.
Archiwum zakładowe prowadzone jest przez pracownika posiadającego odpowiednie przeszkolenie kancelaryjno-archiwalne.
§ 21.
Do zadań Inspektora Ochrony Danych Osobowych należy w szczególności:
- informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
- monitorowanie przestrzegania przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
- udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie ich wykonania;
4) współpraca z organem nadzorczym;
5) pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
VII. PODPISYWANIE PISM
§ 22.
1. Wojewódzki Inspektor podpisuje osobiście:
- pisma kierowane do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz innych organów i jednostek szczebla centralnego;
- pisma do Wojewody Podkarpackiego;
- pisma kierowane do jednostek organizacyjnych szczebla wojewódzkiego;
- zawiadomienia kierowane w trybie kodeksu postępowania karnego do organów ścigania oraz akty oskarżenia;
- pisma o uzupełnienie wniosku w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (PRSK), pisma o pozostawieniu wniosku w sprawie PRSK bez rozpoznania, pisma o odmowie rozpatrzenia wniosku w sprawie PRSK, pisma
o przekazaniu sprawy do właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej.
2. Pozostałe pisma wychodzące z Inspektoratu podpisuje Zastępca Wojewódzkiego Inspektora lub inne osoby zastępujące Wojewódzkiego Inspektora w razie jego nieobecności, z uwzględnieniem postanowień ust. 4.
3. W razie nieobecności Wojewódzkiego Inspektora pisma wyszczególnione w ust. 1 podpisują Zastępca Wojewódzkiego Inspektora lub osoby wymienione w § 5 ust. 4 Regulaminu.
4. Dyrektorzy delegatur podpisują pisma wychodzące z delegatur nie zastrzeżone do wyłącznej kompetencji Wojewódzkiego Inspektora.
5. W sprawach dotyczących wydatkowania środków finansowych z budżetu Inspektoratu pisma podpisują wspólnie Wojewódzki Inspektor i Główny Księgowy lub odpowiednie zastępujące je osoby.
6. Pisma wychodzące z Inspektoratu do podmiotów publicznych obowiązanych do udostępniania i obsługi elektronicznej skrzynki podawczej wysyła się na elektroniczną skrzynkę podawczą tego podmiotu za pośrednictwem platformy e-PUAP.
7. W sprawach dotyczących postępowań w sprawach pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich pisma niezastrzeżone w § 22 ust. 1 pkt 5 Regulaminu, podpisuje osoba upoważniona pisemnie do prowadzenia tych postępowań.
8. Wojewódzki Inspektor może zastrzec do własnego podpisu inne pisma i dokumenty poza wymienionymi w ust. 1.
9. W sprawach niezastrzeżonych dla Wojewódzkiego Inspektora lub osób go zastępujących odpowiedzi na zapytania konsumentów podpisują kierownicy komórek organizacyjnych.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23.
- Zmiana treści regulaminu wymaga trybu właściwego dla jego ustalenia.
- Obowiązującą wykładnię przepisów niniejszego regulaminu ustala Wojewódzki Inspektor.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2020 r., po uprzednim zatwierdzeniu przez Wojewodę Podkarpackiego.
Pliki do pobrania
Wstawił: | 2020-10-08 15:12:47 | |
Zatwierdził: | Damian Guska | 2020-10-07 02:00:00 |
Sporządził: | Damian Guska | 2020-10-07 02:00:00 |