REGULAMIN ORGANIZACYJNY

WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU

INSPEKCJI HANDLOWEJ W RZESZOWIE

 

I.POSTANOWIENIA WSTĘPNE

 

§ 1.

Regulamin organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Rzeszowie, zwanego dalej „Inspektoratem” określa:

  1. nazwy i symbole komórek organizacyjnych Inspektoratu;
  2. zakresy działania komórek organizacyjnych Inspektoratu;
  3. zakresy działania samodzielnych stanowisk Inspektoratu;
  4. nazwy, siedziby, zakresy i obszary działania delegatur Inspektoratu oraz zakresy działania wchodzących w ich skład komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
  5. inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania Inspektoratu.

 

§ 2.

  1. Inspektorat wchodzi w skład zespolonej administracji rządowej w województwie.
  2. Inspektorat jest jednostką budżetową otrzymującą środki finansowe z działu 500 rozdz. 50001 budżetu państwa. Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej jest dysponentem III stopnia środków budżetowych.
  3. Siedzibą Inspektoratu jest miasto Rzeszów.

 

§ 3.

Inspektorat działa na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej i wydanych na jej podstawie rozporządzeń, Statutu Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie, Statutu Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Rzeszowie  oraz Regulaminu organizacyjnego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Rzeszowie zwanego w dalszej części „Regulaminem”.

 

§ 4.

  1. Inspektorat wykonuje zadania wynikające z ustawy przywołanej w § 3 pkt 1, w szczególności w zakresie nadzoru lub kontroli.
  2. Inspektorat realizuje także zadania Inspekcji Handlowej wynikające z innych ustaw, w tym, w szczególności w zakresie obronności państwa i obrony cywilnej.
  3. Inspektorat uczestniczy w nałożonych przez naczelne i centralne, a także terenowe organy państwa na Inspekcję Handlową programach mających na celu kształtowanie praworządności i zaufania obywateli do państwa.

 

II.      ZASADY KIEROWANIA INSPEKTORATEM

 

§ 5.

  1. Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, zwany dalej „Wojewódzkim Inspektorem”, kieruje pracą Inspektoratu przy pomocy Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora, Głównego Księgowego, naczelników wydziałów i dyrektorów delegatur.
  2. Wojewódzki Inspektor wydaje w oparciu o przepisy prawa decyzje administracyjne i postanowienia, a także akty prawne o charakterze wewnętrznym, w szczególności zarządzenia.   
  3. Podczas nieobecności Wojewódzkiego Inspektora Inspektoratem kieruje Zastępca Wojewódzkiego Inspektora, wykonując wszystkie czynności Wojewódzkiego Inspektora.
  4. W razie nieobecności Wojewódzkiego Inspektora i jego Zastępcy, Inspektoratem kieruje Główny Księgowy, a w dalszej kolejności Naczelnik Wydziału Prawno-Organizacyjnego. Realizują oni wszystkie uprawnienia Wojewódzkiego Inspektora z wyjątkiem spraw związanych z zatrudnianiem, zwalnianiem, awansowaniem i nagradzaniem pracowników, chyba że otrzymają do tego celu upoważnienie Wojewódzkiego Inspektora.
  5. W wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach Inspektoratem kieruje jego pracownik wyznaczony przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.  
  6. Pracownicy Inspektoratu mogą zostać upoważnieni przez Wojewódzkiego Inspektora na podstawie art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego do wydawania decyzji administracyjnych oraz postanowień, a także do poświadczania za zgodność odpisów dokumentów przedstawionych przez stronę na potrzeby prowadzonych postępowań z oryginałem.

 

III.    STRUKTURA WEWNĘTRZNA INSPEKTORATU

 

§ 6.

1. W skład Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne:

  1. Wydział Prawno - Organizacyjny (PO);
  2. Wydział Budżetowo – Administracyjny (BA);
  3. Wydział do spraw Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich (OK);
  4. Wydział Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw (KP);
  5. Wydział Kontroli Handlu i Usług (KH);
  6. Sekretariat Stałego Sądu Polubownego przy Podkarpackim Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej z siedzibą w Rzeszowie (SSP);
  7. Delegatura w Krośnie (DK);
  8. Delegatura w Przemyślu (DP);
  9. Delegatura w Tarnobrzegu (DT);
  10. Samodzielne stanowisko do spraw pracowniczych (Os);
  11. Pion Ochrony Informacji Niejawnych (OIN).

2. Wojewódzki Inspektor może w razie potrzeby tworzyć zespoły o charakterze doraźnym do wykonania określonych zadań.

3. Wydziałami kierują naczelnicy, a delegaturami dyrektorzy.

4. Przy Wojewódzkim Inspektorze działa Stały Sąd Polubowny z siedzibą w Rzeszowie powoływany na podstawie odrębnej umowy.

5. Wojewódzki Inspektor wyznacza Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

6. Strukturę organizacyjną oraz system podległości i nadzoru nad pracownikami Inspektoratu przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.

 

§ 7.

  1. Terenem działania Delegatury w Krośnie są powiaty: bieszczadzki, brzozowski, jasielski, krośnieński, leski i sanocki oraz miasto Krosno.
  2. Terenem działania Delegatury w Przemyślu są powiaty: jarosławski, lubaczowski, przemyski i przeworski oraz miasto Przemyśl.
  3. Terenem działania Delegatury w Tarnobrzegu są powiaty: mielecki, niżański, stalowowolski i tarnobrzeski oraz miasto Tarnobrzeg.
  4. Wydziały Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw oraz Kontroli Handlu i Usług działają na terenie województwa podkarpackiego z wyłączeniem obszarów wskazanych
    w ust. 1, 2 i 3 niniejszego paragrafu.
  5. Wydział Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw uprawniony jest do prowadzenia kontroli paliw na terenie całego województwa podkarpackiego.
  6. W skład każdej delegatury wchodzą:
  • zespół kontroli;
  • stanowisko do spraw prawnych;
  • stanowisko do spraw obsługi biurowej.

      7. Delegaturą kieruje dyrektor delegatury.

      8. W przypadku nieobecności dyrektora delegatury jego obowiązki wypełnia osoba wyznaczona przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.

 

IV. PODZIAŁ ZADAŃ POMIĘDZY WOJEWÓDZKIM INSPEKTOREM, ZASTĘPCĄ WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORA I GŁÓWNYM KSIĘGOWYM W ZAKRESIE KIEROWANIA   DZIAŁALNOŚCIĄ INSPEKTORATU

 

§ 8.

  1. Wojewódzki Inspektor odpowiada przed Wojewodą Podkarpackim oraz Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za całokształt zadań i spraw należących do zakresu działania Inspekcji Handlowej na terenie województwa.
  2. Wojewódzki Inspektor sprawuje ogólne kierownictwo i nadzór nad działalnością Inspektoratu i wszystkich jego komórek organizacyjnych, a ponadto bezpośrednio nadzoruje działalność:
  • Wydziału Prawno – Organizacyjnego;
  • Wydziału do spraw Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich;
  • Wydziału Budżetowo – Administracyjnego;
  • Sekretariatu Stałego Sądu Polubownego przy Podkarpackim Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej z siedzibą w Rzeszowie;
  • Samodzielnego stanowiska do spraw pracowniczych;
  • Pionu Ochrony Informacji Niejawnych.

     3. Wojewódzki Inspektor zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Inspektoracie.

     4. Wojewódzki Inspektor rozpatruje oraz załatwia skargi i wnioski w ramach swojej właściwości.

     5. Zastępca Wojewódzkiego Inspektora współdziała z Wojewódzkim Inspektorem w organizowaniu pracy Inspektoratu, a ponadto bezpośrednio nadzoruje działalność:

  • Wydziału Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw;
  • Wydziału Kontroli Handlu i Usług;
  • Delegatury w Krośnie;
  • Delegatury w Przemyślu;
  • Delegatury w Tarnobrzegu.

    6. Zastępca Wojewódzkiego Inspektora podlega bezpośrednio Wojewódzkiemu     Inspektorowi i odpowiada przed nim za należyte i prawidłowe wykonywanie zadań przez nadzorowane komórki organizacyjne.

    7. Główny Księgowy kieruje pracą Wydziału Budżetowo - Administracyjnego, jako naczelnik tego wydziału i podlega bezpośrednio Wojewódzkiemu Inspektorowi.

 

V.    ZADANIA NACZELNIKÓW WYDZIAŁÓW, DYREKTORÓW DELEGATUR   ORAZ PRACOWNIKÓW INSPEKTORATU

 

§ 9

  1. Naczelnicy wydziałów i dyrektorzy delegatur kierują pracą podległych im komórek organizacyjnych i są odpowiedzialni przed Wojewódzkim Inspektorem lub jego Zastępcą
    za ich należytą organizację i sprawne wykonywanie zadań, a w szczególności za:
  • terminowe i zgodne z przepisami wykonywanie zadań przez podległych pracowników;
  • pełne i efektywne wykorzystywanie czasu pracy oraz przestrzeganie dyscypliny pracy.

      2. Główny Księgowy, naczelnicy wydziałów, dyrektorzy delegatur oraz pozostali pracownicy Inspektoratu wykonują zadania i obowiązki określone przez Wojewódzkiego Inspektora w indywidualnych zakresach czynności oraz wynikające z postanowień Regulaminu i innych obowiązujących przepisów, a także zadania doraźne lub dodatkowe związane z ich zakresem obowiązków wyznaczone przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.

      3.Za prawidłowe wykonywanie zadań pracownicy odpowiadają bezpośrednio przed naczelnikiem wydziału lub dyrektorem delegatury.

 

VI.    ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

§ 10.

1.  Do zadań Wydziału Prawno - Organizacyjnego należy w szczególności:

  1. obsługa prawna Inspektoratu, w tym bieżący instruktaż dla innych komórek  organizacyjnych Inspektoratu;
  2. kontrola prawidłowości działania i przestrzegania praworządności w postępowaniu kontrolnym i pokontrolnym;
  3. realizacja uprawnień organu Inspekcji Handlowej w zakresie wykonywania funkcji oskarżyciela publicznego w postępowaniu w sprawach o wykroczenia i postępowaniu karnym;
  4. nadzór nad przygotowywaniem projektów pism wszczynających postępowanie, decyzji i postanowień administracyjnych;
  5. badanie zasadności środków odwoławczych od decyzji i postanowień wydanych w sprawach związanych z prowadzonymi kontrolami;
  6. opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych;
  7. opracowywanie planów pracy kontrolnej;
  8. opracowywanie zbiorczych analiz i informacji z wyników działalności kontrolnej Inspektoratu;
  9. prowadzenie spraw związanych ze skargami na Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej;
  10. prowadzenie zbioru wniosków w rozumieniu rozdziału VIII kpa;
  11. prowadzenie zbiorów aktów prawnych, ich aktualizacja oraz zapoznawanie   pracowników innych komórek organizacyjnych z nowymi uregulowaniami prawnymi;
  12. prowadzenie szkoleń wewnętrznych w Inspektoracie;
  13. interpretowanie przepisów prawnych regulujących tryb postępowania Inspektoratu   oraz innych przepisów leżących w zakresie kompetencji Inspekcji Handlowej;
  14. ustalanie zasad obiegu dokumentacji oraz nadzór nad ich przestrzeganiem;
  15. wykonywanie zadań w zakresie wewnętrznej kontroli w innych komórkach   organizacyjnych Inspektoratu;
  16. wykonywanie, jako komórka wiodąca, zadań w obszarze dostępu  do informacji publicznej, w tym także do informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania, w szczególności w zakresie podawania do publicznej wiadomości informacji o wynikach kontroli, współprowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej, udostępniania informacji na wniosek oraz przygotowywania decyzji o odmowie udzielenia informacji;
  17. współprowadzenie strony www Inspektoratu;
  18. prowadzenie rejestrów w sprawach wykroczeniowych i karnych, w tym spraw   o wykroczenia, w których zastosowano postępowanie mandatowe, spraw   o wykroczenia skierowanych do Sądów oraz spraw, w których zastosowano art. 41 kw, spraw przekazanych do organów ścigania w związku z podejrzeniem   popełnienia przestępstwa, dochodzeń prowadzonych w trybie uproszczonym;
  19. bieżące wprowadzanie danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
  20. współdziałanie w wykonywaniu zadań związanych z obroną cywilną i obronnością kraju;
  21. wykonywanie innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.

2. Wydział Prawno - Organizacyjny prowadzi współpracę:

  1. z innymi organami nadzoru i kontroli, organami ścigania, organami administracji rządowej i samorządowej, powiatowymi (miejskimi) rzecznikami konsumentów oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie spraw związanych z kontrolami;
  2. ze środkami masowego przekazu w zakresie upowszechniania uregulowań prawnych leżących w zakresie zainteresowania Inspekcji Handlowej oraz wyników działalności Inspektoratu.

3. Naczelnik Wydziału Prawno-Organizacyjnego sprawuje nadzór nad jednolitością postępowania poszczególnych komórek kontrolnych w zakresie spraw prawnych.

 

§ 11.

Do zadań Wydziału Budżetowo - Administracyjnego należy w szczególności:

  1.  prawidłowe i terminowe pozyskiwanie środków finansowych na działalność Inspektoratu;
  2.  prowadzenie gospodarki funduszem płac oraz innymi przyznanymi środkami finansowymi;
  3.  sprawowanie nadzoru nad obiegiem dokumentacji finansowej i prawidłowym wykorzystaniem środków finansowych przez komórki organizacyjne Inspektoratu;
  4.  przedstawianie propozycji oraz realizacja zadań związanych z inwestycjami i remontami pomieszczeń i sprzętu Inspektoratu, a także organizowanie bieżących prac konserwatorskich;
  5.  przedstawianie propozycji i realizacja rocznego planu budżetowego dochodów i wydatków oraz rocznych i okresowych harmonogramów wydatków budżetowych;
  6.  uczestnictwo w przygotowaniu i realizacji budżetu zadaniowego Inspektoratu;
  7.  przygotowywanie projektów decyzji Wojewódzkiego Inspektora w zakresie budżetu i jego zmian;
  8.  prowadzenie postępowań z zakresu zamówień publicznych;
  9.  udział w postępowaniach egzekucyjnych;
  10. prowadzenie sekretariatu Inspektoratu;
  11. prowadzenie spraw bhp, przeciwpożarowych i transportowych, w tym nadzór nad flotą pojazdów;
  12. opracowywanie zbiorczych analiz i sprawozdań z działalności budżetowo-gospodarczej;
  13. prowadzenie spraw socjalno-bytowych i współpraca w tym zakresie z przedstawicielami załogi wybranymi zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych;
  14. zabezpieczanie dla potrzeb innych komórek Inspektoratu druków, protokołów oraz ksiąg (ewidencje, repertoria) oraz prowadzenie ich ewidencji, o ile istnieje taki wymóg;
  15. wykonywanie zadań związanych z rozliczaniem mandatów karnych oraz pobieraniem bloczków mandatowych;
  16. bieżące wprowadzanie danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
  17. udzielanie informacji publicznej oraz współdziałanie w zakresie prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej i przygotowywania decyzji o odmowie udzielenia informacji;
  18. współprowadzenie strony www Inspektoratu;
  19. prowadzenie archiwum zakładowego;
  20. prowadzenie spraw gospodarczych, technicznych i informatycznych, w tym administrowanie wewnętrznymi sieciami informatycznymi Inspektoratu;
  21. współdziałanie w wykonywaniu zadań związanych z obroną cywilną i obronnością kraju;
  22. wykonywanie innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.

 

§ 12.

  1. Do zadań Wydziału do spraw Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich należy w szczególności:
  1. przyjmowanie wniosków konsumentów o wszczęcie postępowań pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, zmierzających do polubownego zakończenia sporu cywilnoprawnego między konsumentem a przedsiębiorcą i prowadzenie przedmiotowych postępowań pozasądowych oraz innych czynności wyjaśniających
    i interwencyjnych, a także prowadzenie rejestru tych wniosków;
  2. obsługa kancelaryjna postępowań pozasądowego rozwiązywania sporów;
  3. przyjmowanie informacji dotyczących nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku;
  4. prowadzenie centralnego rejestru informacji o nieprawidłowościach w obszarze rynku;
  5. przekazywanie wniosków konsumenckich i informacji do załatwienia innym komórkom organizacyjnym Inspektoratu zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcy;
  6. prowadzenie poradnictwa konsumenckiego;
  7. nadzór i kontrola nad przyjmowaniem informacji i wniosków konsumenckich przez inne komórki organizacyjne Inspektoratu oraz sposobem ich zagospodarowania
    i realizacji;
  8. kontrola pracy Stałego Sądu Polubownego pod względem formalnym;
  9. prowadzenie listy rzeczoznawców do spraw jakości produktów lub usług;
  10. opracowywanie zbiorczych analiz i sprawozdań w zakresie zadań wykonywanych przez Wydział;
  11. udzielanie informacji publicznej oraz współdziałanie w zakresie prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej oraz przygotowywania decyzji o odmowie udzielenia informacji;
  12. bieżące wprowadzanie danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
  13. wykonywanie innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.

      2. Wydział do spraw Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich prowadzi współpracę:

  1. z powiatowymi (miejskimi) rzecznikami konsumentów oraz organizacjami konsumenckimi;
  2. ze środkami masowego przekazu w zakresie upowszechniania przepisów prawa konsumenckiego.

 

§ 13.

  1. Sekretariat Stałego Sądu Polubownego przy Podkarpackim Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej z siedzibą w Rzeszowie prowadzi Sekretarz Sądu, do którego obowiązków należy administracyjna obsługa pracy Sądu, ewidencjonowanie spraw oraz sporządzanie zestawień statystycznych z pracy Sądu.
  2. Sekretarz Sądu w zakresie wykonywanych zadań współdziała z Przewodniczącym Sądu oraz Wydziałem do spraw Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich.

 

§ 14.

  1. Do zadań Wydziału Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw należy:
    1. podejmowanie i prowadzenie kontroli:
  1. spełniania przez wyroby przeznaczone dla konsumentów zasadniczych, szczegółowych lub innych wymagań,
  2. spełniania przez wyroby przeznaczone dla konsumentów wymagań w zakresie stwarzania przez wyroby zagrożeń oraz kontrola w zakresie niezgodności formalnych,
  3. produktów w zakresie spełniania ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa,
  4. substancji chemicznych, ich mieszanin, wyrobów i detergentów przeznaczonych dla konsumentów,
  5. produktów związanych z energią wprowadzonych do obrotu lub oddawanych do użytku,
  6. pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części przeznaczonych dla konsumentów w zakresie uzyskania przez producenta potwierdzenia spełnienia wymagań technicznych,
  7. o których mowa w ustawie „Prawo ochrony środowiska”,   
  8. przestrzegania przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu i używania prekursorów materiałów wybuchowych,  
  9. przestrzegania przez dystrybutorów przepisów o produktach kosmetycznych,
  10. paliw w zakresie wskazanym w ustawie o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw,
  11. legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych dotyczących produkcji i handlu
    w zakresie swojej właściwości;

      2. wykonywanie innych zadań, w tym kontroli, wynikających z ustawy o Inspekcji Handlowej lub przepisów odrębnych, zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora.

 

2. W ramach swoich zadań Wydział prowadzi postępowania przedkontrolne i pokontrolne, jak również wydaje opinie na wniosek organów celnych w zakresie swojej właściwości.

3. Wydział współdziała w wykonywaniu zadań związanych z obroną cywilną i obronnością kraju.

 

§ 15.

  1. Do zadań Wydziału Kontroli Handlu i Usług należy:
  1. podejmowanie i prowadzenie kontroli:
  1. przestrzegania przez dystrybutorów przepisów ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
  2. przestrzegania przez sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów ustawy o bateriach i akumulatorach,
  3. znakowania wprowadzonych do obrotu produktów GMO,
  4. przestrzegania przepisów ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi,
  5. przekazywania konsumentom informacji dotyczących cen,
  6. przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewag kontraktowych w obrocie artykułami rolnymi i spożywczymi, zleconym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
  7. wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych,
  8. legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych dotyczących produkcji, handlu i usług w zakresie swojej właściwości;

    2. wykonywanie innych zadań, w tym kontroli, wynikających z ustawy o Inspekcji Handlowej lub przepisów odrębnych, zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora.

2. W ramach swoich zadań Wydział prowadzi postępowania przedkontrolne i pokontrolne, jak również wydaje opinie na wniosek organów celnych w zakresie swojej właściwości.

3. Wydział współdziała w wykonywaniu zadań związanych z obroną cywilną i obronnością kraju.       

 

§ 16.

Wydział Kontroli Artykułów Przemysłowych i Paliw oraz Wydział Kontroli Handlu i Usług w celu wykonania swoich zadań, podejmują działania w zakresie:

  1. wydawania przez upoważnionych pracowników decyzji i postanowień administracyjnych w imieniu Wojewódzkiego Inspektora oraz kierowania żądań w trakcie kontroli przez upoważnionych pracowników wydziału;
  2. realizacji uprawnień w zakresie postępowania w sprawach o wykroczenia, w tym postępowania mandatowego przez upoważnionych pracowników Wydziału;
  3. opracowywania wystąpień, zarządzeń pokontrolnych oraz innych pism w postępowaniu pokontrolnym;
  4. przygotowywania projektów pism wszczynających postępowanie, decyzji i postanowień administracyjnych;
  5. wstępnego badania zasadności środków odwoławczych od decyzji i postanowień wydanych w sprawach związanych z prowadzonymi kontrolami;
  6. sumowania wyników kontroli i opracowywania na ich podstawie okresowych i doraźnych analiz, informacji bądź innych dokumentów analitycznych;
  7. współdziałania z innymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w zakresie planowania i realizacji zadań kontrolnych;
  8. współpracy   z   laboratoriami   wykonującymi   badania prób towarów pobranych przez wydział;
  9. współpracy z i innymi organami kontroli i nadzoru oraz organami ścigania w zakresie realizowanych zadań;
  10. współpracy ze środkami masowego przekazu w zakresie upowszechniania wyników pracy Inspektoratu;
  11. prowadzenia szkoleń w Inspektoracie w zakresie zadań wydziału;
  12. udzielanie informacji publicznej oraz współdziałanie w zakresie prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej oraz przygotowywania decyzji o odmowie udzielenia informacji;
  13. bieżącego wprowadzania danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
  14. wykonywania innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.

 

§ 17.

1. Do zadań Delegatur w Krośnie, Przemyślu i Tarnobrzegu należy podejmowanie i prowadzenie kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców obowiązujących przepisów w zakresie określonym w § 14 i § 15 niniejszego Regulaminu, za wyjątkiem kontroli paliw.

2. Delegatury w celu wykonania zadań, o których mowa w ust. 1 podejmują działania w zakresie:

  1. wydawania przez upoważnionych pracowników delegatury decyzji i postanowień administracyjnych oraz kierowania żądań w trakcie kontroli;
  2. realizacji uprawnień w zakresie postępowania w sprawach o wykroczenia, w tym postępowania mandatowego i postępowania karnego przez upoważnionych pracowników delegatury;
  3. opracowywania wystąpień pokontrolnych, zarządzeń pokontrolnych oraz innych pism
    w postępowaniu pokontrolnym;
  4. przygotowywania projektów pism wszczynających postępowanie, decyzji i postanowień administracyjnych;
  5. wstępnego badania zasadności środków odwoławczych od decyzji i postanowień wydanych w sprawach związanych z prowadzonymi kontrolami;
  6. sumowania wyników kontroli oraz opracowywania na ich podstawie okresowych i doraźnych analiz, informacji bądź innych dokumentów analitycznych;
  7. współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w zakresie planowania i realizacji zadań kontrolnych;
  8. współpracy z laboratoriami wykonującymi badania próbek towarów pobranych przez delegaturę;
  9. współpracy z organami ścigania, innymi organami kontroli i nadzoru, organami ścigania, organizacjami konsumenckimi oraz innymi służbami w zakresie realizowanych zadań; 
  10. współpracy ze środkami masowego przekazu w zakresie upowszechniania wyników   pracy Inspektoratu;
  11. udzielania informacji publicznej oraz współdziałanie w zakresie prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej oraz przygotowywania decyzji o odmowie udzielenia informacji;
  12. obsługi sprzętu komputerowego i sieci komputerowej delegatury, a także bieżącego   wprowadzania danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
  13. wykonywania innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego   Zastępcę;
  14. przyjmowania informacji o nieprawidłowościach, wniosków, petycji i innych, oraz przekazywanie ich zgodnie z właściwością rzeczową komórek inspektoratu.

3. Stanowisko do spraw prawnych wykonuje w delegaturze zadania, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1-4, 7-10, 11 (w zakresie zapoznawania  pracowników z nowymi uregulowaniami prawnymi), 12-15 i 19 oraz § 10 ust. 2 niniejszego Regulaminu oraz zadania, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 1 (w zakresie przyjmowania wniosków), 2-3, 6, 12-13 oraz § 12
ust. 2 niniejszego Regulaminu.

 

§ 18.

Do zadań Samodzielnego stanowiska do spraw pracowniczych należy:

  1. prowadzenie spraw osobowych, szkolenia i rozwoju zawodowego pracowników, zatrudnienia i płac;
  2. nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy, w tym nad przestrzeganiem czasu pracy w Inspektoracie, wykorzystaniem urlopów oraz zwolnień lekarskich;
  3. prowadzenie spraw związanych ze skargami na pracowników Inspektoratu, w tym rejestru tych skarg;
  4. prowadzenie spraw związanych z przebiegiem służby przygotowawczej pracowników służby cywilnej;
  5. bieżącego wprowadzania danych do baz informatycznych używanych w Inspektoracie;
  6. wykonywanie zadań związanych z obroną cywilną i obronnością kraju;
  7. prowadzenie spraw z zakresu planowania i sprawozdawczości;
  8. wykonywanie innych czynności związanych ze sprawami pracowniczymi zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora lub jego Zastępcę.

 

§ 19.

  1. Do zadań Pionu Ochrony Informacji Niejawnych należy:
    1. prowadzenie kancelarii informacji niejawnych;
    2. opiniowanie, wydawanie, odmowa wydania bądź cofanie poświadczeń   bezpieczeństwa, upoważniających do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli   „poufne”;
    3. zapewnienie ochrony informacji niejawnych;
    4. ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
    5. zapewnienie ochrony fizycznej jednostki organizacyjnej;
    6. kontrola przestrzegania przepisów o ochronie   informacji niejawnych;
    7. okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
    8. szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.

      2. Przy wykonywaniu swoich zadań Pion Ochrony Informacji Niejawnych współpracuje z innymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu.

 

§ 20.

Archiwum zakładowe prowadzone jest przez pracownika posiadającego odpowiednie przeszkolenie kancelaryjno-archiwalne.

 

§ 21.

Do zadań Inspektora Ochrony Danych Osobowych należy w szczególności:

  1. informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
  2. monitorowanie przestrzegania przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
  3. udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie ich wykonania;

4)  współpraca z organem nadzorczym;

5)  pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.

 

 

VII.   PODPISYWANIE PISM

 

§ 22.

1. Wojewódzki Inspektor podpisuje osobiście:

  1. pisma kierowane do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz innych organów i jednostek szczebla centralnego;
  2. pisma do Wojewody Podkarpackiego;
  3. pisma kierowane do jednostek organizacyjnych szczebla wojewódzkiego;
  4. zawiadomienia kierowane w trybie kodeksu postępowania karnego do organów ścigania oraz akty oskarżenia;
  5. pisma o uzupełnienie wniosku w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (PRSK), pisma o pozostawieniu wniosku w sprawie PRSK bez rozpoznania, pisma o odmowie rozpatrzenia wniosku w sprawie PRSK, pisma
    o przekazaniu sprawy do właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej.

2. Pozostałe pisma wychodzące z Inspektoratu podpisuje Zastępca Wojewódzkiego Inspektora lub inne osoby zastępujące Wojewódzkiego Inspektora w razie jego nieobecności, z uwzględnieniem postanowień ust. 4.

3. W razie nieobecności Wojewódzkiego Inspektora pisma wyszczególnione w ust. 1 podpisują Zastępca Wojewódzkiego Inspektora lub osoby wymienione w § 5 ust. 4 Regulaminu.

4. Dyrektorzy delegatur podpisują pisma wychodzące z delegatur nie zastrzeżone do wyłącznej kompetencji Wojewódzkiego Inspektora.

5. W sprawach dotyczących wydatkowania środków finansowych z budżetu Inspektoratu pisma podpisują wspólnie Wojewódzki Inspektor i Główny Księgowy lub odpowiednie zastępujące je osoby.

6. Pisma wychodzące z Inspektoratu do podmiotów publicznych obowiązanych do udostępniania i obsługi elektronicznej skrzynki podawczej wysyła się na elektroniczną skrzynkę podawczą tego podmiotu za pośrednictwem platformy e-PUAP.

7. W sprawach dotyczących postępowań w sprawach pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich pisma niezastrzeżone w § 22 ust. 1 pkt 5 Regulaminu, podpisuje osoba upoważniona pisemnie do prowadzenia tych postępowań.

8. Wojewódzki Inspektor może zastrzec do własnego podpisu inne pisma i dokumenty poza wymienionymi w ust. 1.

9. W sprawach niezastrzeżonych dla Wojewódzkiego Inspektora lub osób go zastępujących odpowiedzi na zapytania konsumentów podpisują kierownicy komórek organizacyjnych.

 

 

VIII.   POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 23.

  1. Zmiana treści regulaminu wymaga trybu właściwego dla jego ustalenia.
  2. Obowiązującą wykładnię przepisów niniejszego regulaminu ustala Wojewódzki Inspektor.
  3. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2020 r., po uprzednim zatwierdzeniu przez Wojewodę Podkarpackiego.

 


Pliki do pobrania

Wstawił:2020-10-08 15:12:47
Zatwierdził:Damian Guska2020-10-07 02:00:00
Sporządził:Damian Guska2020-10-07 02:00:00