-
AA
+

Biuletyn informacji publicznej

BIP

Garść porad 

PRZED WAKACJAMI - CO WARTO WIEDZIEĆ ? 
data publikacji: 19-06-2018 | 08:46
data ostatniej modyfikacji: 19-06-2018 | 09:20
wytworzył: Marcin Ożóg
wprowadził: Damian Guska

 

Garść porad

Oblegane atrakcje turystyczne, zatłoczone trakty lub ciągnąca się dziesiątkami metrów kolejka za znanymi lodami, przepełnione puby – to nie jedyne miejsca gdzie warto, mimo potrzeby natychmiastowego skorzystania z możliwości wakacyjnego wypoczynku, uważać na portfel. Nie tylko z uwagi na ludzi, którzy obrali sobie za cel kradzież naszego portfela.

W pośpiechu za odpoczynkiem często nie zdajemy sobie sprawy, że także ze strony prowadzących handel na konsumentów może czyhać niebezpieczeństwo utraty pieniędzy.

Musimy pamiętać, że każdy sprzedawca musi informować klientów o cenie oferowanych produktów czy usług. Powinny być one czytelne, widoczne i jednoznaczne. Musimy wiedzieć, co kupujemy i ile musimy zapłacić - bez konieczności pytania o cenę.

Kupując pamiętajmy:

Cena i cena jednostkowa są to informacje, które muszą zasadniczo zostać udzielone konsumentowi przez przedsiębiorcę przed zakupem. Zwracajmy na nie uwagę! Powinniśmy je znaleźć na półce w sklepie, w kiosku. Jeżeli nie widzimy towaru – zapoznajmy się z cennikiem!

Sprawdzenie ceny jednostkowej – ceny za kilogram, metr, litr, sztukę w łatwy sposób pozwoli porównać ceny podobnych artykułów. Gdy spojrzymy na cenę za np. litr, może się okazać, że dotyczy produktu o mniejszej objętości niż oferowanego przez innego producenta w tej samej cenie. Np. Płyn do mycia naczyń: 400 ml, 2,99 zł – cena za litr – 7,47 zł.

Niższa cena na wywieszce, a wyższa w kasie? W takiej sytuacji konsument ma prawo kupić produkt po tej cenie, która jest dla niego najkorzystniejsza.

Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze, dlatego sprzedawcy powinni pamiętać o tym, że napisy na wywieszkach i w cennikach muszą być wyraźne i czytelne, umieszczone w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów na towarze, bezpośrednio przy nim lub w jego bliskości. Tak, aby każdy konsument wiedział, co kupuje i ile musi zapłacić - bez konieczności pytania o cenę.

Podana cena musi być zawsze ostateczna (brutto). Nieuczciwą praktyką rynkową jest podawanie niższych, bo nieuwzględniających podatku, cen, np. w reklamach, gazetkach promocyjnych, a następnie doliczanie podatku dopiero w momencie zapłaty należności.

W miejscach rekreacji, punktach fotograficznych, restauracjach i tym podobnych – w widocznym miejscu powinien być umieszczony cennik. Koszt usługi musi określać jej rodzaj i zakres, np. wypożyczenie skutera, montaż mebli - koszt za godzinę pracy. Decydując się np. na usługi remontowe, wykonawca musi wcześniej poinformować klienta, czy oferowana cena obejmuje wykorzystane materiały.

Cennik w restauracji znajdziemy w miejscu ogólnodostępnym – najczęściej przy wejściu do lokalu. Powinny się w nim znaleźć wszystkie niezbędne informacje - w tym powiązanie ceny z potrawą, napojem, przede wszystkim podanie jej pełnej nazwy oraz tego, co i w jakiej ilości składa się na danie - czy jest to np. kotlet z surówką, czy może warzywa będziemy musimy zamówić dodatkowo.

Za każdym razem, gdy mają Państwo wątpliwości, obawy, bądź chcą podzielić się swoimi spostrzeżeniami w zakresie napotkanych nieprawidłowości, prosimy o ich przekazywanie:

-  na adres pocztowy – 35-959 Rzeszów, ul. 8 Marca 5,

-  na adres e-mail – sekretariat@wiih.rzeszow.pl

-  lub telefonicznie – 17 8621 453.

Proponujemy Państwu bezpłatną pomoc i poradnictwo.

Prócz poradnictwa oferujemy również Państwu szybkie, tanie (zwykle bezpłatne), odformalizowane i skuteczne sposoby rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą związanych np. z zakupionym towarem lub usługą – mediację lub koncyliację (https://www.wiih.rzeszow.pl/26810/26810/) oraz rozstrzygnięcie sprawy przez Stały Polubowny Sąd Konsumencki przy Podkarpacki Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej (https://www.wiih.rzeszow.pl/11701/11701/).

Na naszych stronach internetowych mogą Państwo znaleźć druki formularzy (edytowalne, z wyjaśnieniami i przykładami ułatwiającymi wypełnienie), które będą potrzebne do rozpoczęcia mediacji czy rozpatrywania sprawy przez sąd konsumencki.

Liczba odwiedzin: 53928

Strona podmiotowa Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Rzeszowie

Realizacja: Ideo